De kern
Een ondersteunende en veilige IT-omgeving maakt ieders leven veel gemakkelijker. Ook in de (waardegedreven) zorg. Er komen steeds meer data beschikbaar, wat enorme kansen oplevert voor de verbetering van de kwaliteit van de zorg, innovatie en wetenschappelijk onderzoek.
Maar om deze data aan de voorkant uiteindelijk mooi inzichtelijk te kunnen presenteren in bijvoorbeeld dashboards, moet deze data aan de achterkant eerst goed worden ingericht. En daarvoor moet je vaak weer kijken hoe de data in eerste instantie wordt vastgelegd. Er wordt (helaas) nog veel gefaxt en overgetypt in de zorg. Dat moet en kan anders en beter.
‘Ik was met mijn vader op de spoedeisende hulp. Bij het registreren moest ik aan de balie allemaal gegevens doorgeven en checken. Aan het eind van de rit moest ik bij de ziekenhuisapotheek medicijnen halen. Dat ‘loket’ zit echt letterlijk naast de registratiebalie. Bij de apotheek moest ik exact dezelfde informatie doorgeven en vragen beantwoorden. Toen ik zei: ‘Joh kun je niet de informatie gebruiken die ik net bij het loket hiernaast heb doorgegeven’, zei de aardige mevrouw: ‘Nee sorry, dat is een ander systeem.’
‘Waardegedreven zorg valt of staat met goede, gemakkelijke en veilige digitalisering van uitkomsten en meetinstrumenten. In het prille begin wilden we nog wel eens iets op papier meten: een ramp... Zeker als je meters wilt maken! Gelukkig hebben we in een vroeg stadium IT- en dataspecialisten toe kunnen voegen aan ons team. Wij hadden eindelijk het gevoel dat de software vóór ons werkte. Op basis van analyses hebben wij het zorgpad aangepast. Bepaalde activiteiten bleken helemaal geen waarde te hebben voor de patiënt. Dat scheelt tijd, energie en geld! En dankzij de dashboards zijn we beter in staat om een goed gesprek over uitkomsten en inzichten te voeren. Een goed gesprek met collega’s én patiënten.’