Bij waardegedreven zorg draait het om de best passende zorg voor de patiënt. Zorg die aansluit op de problemen en behoeften (situatie) van de patiënt. Zorg die echt helpt en zo meer waarde oplevert. Dashboards kunnen hierbij een belangrijke rol spelen. Dashboards presenteren namelijk alle relevante informatie (data) zo overzichtelijk mogelijk. Zodat deze informatie makkelijk en snel wordt begrepen. Door zorgverleners én patiënten.
Deze handreiking brengt je in 7 stappen naar een waardegedreven zorg dashboard dat werkt. Deze 7 stappen zijn bijzonder geschikt voor het bouwen van de volgende twee ‘soorten’ dashboards:
- Dashboards met daarin gegevens voor de individuele patiënt. Deze informatie kunnen de patiënt en zorgverlener in de spreekkamer gebruiken om samen meest geschikte behandelingen te kiezen en de voortgang te monitoren.
- Dashboards met daarin gegevens over een bepaalde patiëntengroep. Deze informatie kunnen zorgverleners en zorgaanbieders gebruiken voor het verbeteren van de kwaliteit van de zorg en het efficiënt inzetten van de (schaarse) middelen.
Voor wie?
Ben jij projectleider in de zorg? En wil je aan de slag met het maken van een dashboard die in de spreekkamer gebruikt kan worden om het gesprek tussen patiënt en zorgverlener te bevorderen? Of een dashboard dat de zorg voor groepen patiënten inzichtelijk maakt om zo te kunnen leren en verbeteren? Ga dan snel aan de slag en doorloop de 7 stappen. Veel succes!
Ga door naar: de 7 stappen