Technologie en het goed verzamelen en analyseren van data spelen een steeds grotere rol bij het verbeteren van de zorg. Zonder de juiste informatie is het lastig ‘sturen’, communiceren, leren en verbeteren. Helaas wordt in de zorg momenteel (te) veel data niet optimaal benut.
Waar gaat het over?
De volgende data zijn in ieder geval relevant om ‘iets’ mee te doen in een WGZ-traject: klinische data (inclusief patiëntkenmerken), klinische uitkomsten, patiëntgerapporteerde uitkomsten, patiëntervaringen, procesdata en data over kosten en kostendrijvers.
Uit de bron
Uitgangspunt is dat data die al beschikbaar zijn in bronsystemen zoveel mogelijk worden (her)gebruikt. Deze data worden door middel van IT-koppelingen opgehaald vanuit de betreffende bronsystemen. De eerste stap is daarom om samen met je IT- of datapartner te inventariseren welke koppelingen er moeten komen om de gewenste inzichten/indicatoren boven water te halen. Eenvoudig gezegd: welke systemen moeten ‘met elkaar praten’?
Eenduidigheid is cruciaal
Als je data wilt gebruiken, vergelijken en analyseren is een eenduidige datadefinitie cruciaal. Terminologie en structuur van de informatie moeten uniform zijn. In dit verband zijn standaarden zeer nuttig. Het gaat hier dus om een ‘vaste’ combinatie van terminologie en structuur van informatie. Als een leverancier deze optie niet biedt, dan wordt er vaak een datawarehouse opgezet. In dit datawarehouse wordt informatie uit verschillende bronsystemen binnen de organisatie gecentraliseerd opgeslagen.
Houd de bron schoon
Om tot de beste zorg en de beste data-analyses te komen, is het noodzakelijk dat de broninformatie ook van hoge kwaliteit is. De bron moet zuiver en schoon zijn. In dit geval betekent dit dat de (zorg-)professionals de systemen ook op de juiste wijze gebruiken, bijvoorbeeld door eenduidige registratie van gegevens. Dat vraagt misschien wat extra inspanning in het begin en voortdurende discipline, maar al snel zullen de voordelen van deze inzet tastbaar worden.