Het vaststellen van de inhoud van het dashboard en manier waarop je de data visualiseert, is een iteratief proces dat enige tijd kost. Verbetering volgt op verbetering. Hoofddoel is natuurlijk dat de data helder gepresenteerd wordt en dat de gebruikers alles gemakkelijk kunnen lezen en begrijpen. Een verkeerde keuze van de visualisatie kan leiden tot misleidende grafieken en verkeerde conclusies. Daarom is het essentieel om ontwerpen in een vroegtijdig stadium aan de gebruikers voor te leggen voor feedback.
De datavisualisatie in een dashboard moet aansluiten op het doel en dat kan per dashboard verschillen. Kies per variabele de meest geschikte vorm om je boodschap over te brengen. We groeperen dingen automatisch op basis van hun kleur, vorm en afstand tot elkaar. In een dashboard is het gebruik van witruimte daardoor een enorm belangrijk middel om dingen die bij elkaar horen ook optisch te groeperen. Maak daarom bewust gebruik van kleuren, kaders en andere visuele weergaven om duidelijk te maken welke data bij elkaar horen en welk aspect op moet vallen. Wees niet bang om versies helemaal om te bouwen tot iets nieuws; vaak wordt het bij een herontwerp alleen maar beter.
Ga naar: de Checklist