- Het visualiseren van gegevens tot een zogenaamd Dashboard : hoe gebruiken zorgverleners die gegevens in de spreekkamer?
- Het kortcyclisch verbeteren van de zorg door gebruik van real-time gegevens.
1. Visualisatie van gegevens en het gebruik daarvan in de spreekkamer
Tim Twigt is adviseur waardegedreven zorg in het Erasmus MC. Harm Slijper is data scientist bij Xpert Clinic, onderdeel van Equipe Zorgbedrijven. Tim en Harm geven ons een kijkje in de keuken van hun organisaties. Hoe verzamelen zij gegevens, hoe analyseren ze die en hoe worden die analyses teruggekoppeld? Het Erasmus MC werkt momenteel voor 24 ziektebeelden met een zogenaamd n=1 dashboard. Dat dashboard werkt als een efficiënte terugkoppeling: in één oogopslag is erop te zien hoe het met de patiënt gaat. Equipe Zorgbedrijven ontwikkelde voor de hand-polschirurgie het systeem PULSE. Dit systeem kan worden gebruikt om vragenlijsten af te nemen, maar ook om informatie over de aandoening, behandeling en mogelijke oefeningen aan de patiënt te geven. Als slot van dit blok, een voorbeeld hoe de Ziektelastmeter voor Chronische aandoeningen gebruikt wordt in de spreekkamer door Danny Claessen. Deze Ziektelastmeter bestaat uit een vragenlijst, een visualisatie van de resultaten en behandeladviezen. Het vormt een startpunt om samen te beslissen, ook voor patienten met meerdere aandoeningen. Het bevat namelijk een generiek gedeelte, en een ziekte-specifiek gedeelte. Via een ballonfiguur zien de patient en zorgverlener op welke domeinen er problemen zijn. Door de behandeladvieze krijgt de patiënt meer handvatten om zelf de regie te nemen over zijn/haar aandoening.
2. Gebruik van real-time gegevens om de kwaliteit van zorg kortcyclisch te verbeteren
Het St. Antonius Ziekenhuis vergelijkt het zorgpad van individuele patiënten met vooraf gedefinieerde zorgpaden. Over eventuele afwijkingen wordt de betrokken zorgverlener geïnformeerd. Zo probeert het ziekenhuis de zorg te verbeteren aan de hand van real-time gegevens. Daarnaast worden de gegevens wekelijks besproken in multidisciplinaire overleggen, om de zorg, indien nodig, te evalueren en optimaliseren. Jasper van Kuijk vertelt ons meer over de werkwijze in het St. Antonius Ziekenhuis. Ook het Isala Ziekenhuis werkt aan real-time en kortcyclisch verbeteren. Voor elf waardegedreven zorgtrajecten en een tiental andere medische toepassingen heeft het Isala dashboards gebouwd. Informatie uit het elektronisch patiëntendossier (HiX, Chipsoft) wordt gekoppeld aan gestructureerde data. Zo wordt procesinformatie (zoals wachttijden) en uitkomstinformatie (zoals heropnames, heroperaties, complicaties), inclusief de kostprijzen, op patiëntniveau inzichtelijk gemaakt. Het maanden wachten op data is hierdoor verleden tijd. Joris van Dijk vertelt hoe zorgverleners data van vandaag gebruiken bij het verbeteren van de zorg voor patiënten van nu én die van morgen. Wie wil dat nu niet?
Waar, wanneer, hoe laat?
- Wanneer: Donderdag 5 maart 2020
- Waar: Mammoni, Mariaplaats 12, 3511 LJ Utrecht
- Tijdstip: 16.30 uur (inloop). Start programma: 17.00 uur. Afloop: 21:00 uur.
- Aansluitend is er een netwerkborrel.
Routebeschrijving auto & parkeergelegenheid / openbaar vervoer
We hopen u 5 maart te mogen verwelkomen! Vragen over het programma kunt u mailen naar linnean@zinl.nl