Submenu

‘Patiëntenparticipatie écht centraal zetten: hoe dan?’ - webcast 4 maart 2021

09-03-2021

Vanaf 2017 organiseert het Linnean Innitiatief bijeenkomsten. In het begin stond het samenkomen in werkgroepen centraal. De werkgroepen komen momenteel op andere momenten samen. Lees meer over werkgroepen hier. Daarnaast organiseert het Linnean initiatief landelijke netwerkbijeenkomsten waar een bepaald thema centraal staat en gaan we op werkbezoek bij organisaties. Centraal staan dan de activiteiten van die organisatie op het gebied van waardegedreven zorg.  

 

 

Landelijke netwerkbijeenkomsten 

24-10

Washington

Seminar Uitkomstinformatie voor samen beslissen

 

 

14-12

Den Haag

Terugkomdag VWS

 

 

 

10-04

Nieuwegein

Start werkgroepen + programma Uitkomstgerichte Zorg

 

 

14-06

Maasstad

Praktijkvoorbeeld Cordaan en samenkomst werkgroepen.

 

 

02-10

UMC Utrecht

Werkgroepen, WG Data/ IT + programma Uitkomstgerichte Zorg.

 

 

 

17-01

La Vie, Utrecht

Onderweg naar generieke PROM - WG PROMs, WG Evaluatie en SAZ/ Value2Health voorbeeld: Waardegedreven zorg: gewoon beginnen!

 

 

20-06

Jaarbeurs, Utrecht

PROMIS, IBDream, SpA-Net, itembank, OLVG, Hartwacht, Programma Uitkomstgerichte zorg.

 

 

21-11

Mammoni, Utrecht

Generieke PROMs: menukaart, ICHOM Overall Adult Health, generieke PROMs in de spreekkamer.

 

 

 

05-03

Mammoni, Utrecht

Datavisualisatie/ gebruik dashboard in de spreekkamer: Erasmus, Isala, Ziektelastmeter, Xpert Clinic.

 

 

18-06

Studio, Amsterdam

Data en IT ten behoeven van Samen Beslissen. Voorbeelden: Old en new power, FAIR principes, Health RI.

 

24-09

Studio, Amssterdam

Van registreren van data naar meervoudig gebruik: ervaringen van koplopers. Voorbeelden: LROI, DICA, KNGF, NFK.

 

28-10

Studio Amsterdam

'High Value Care and Corona - Uncertainty as the New Normal'. Voorbeelden: Klinisch leiderschap, Nierpatiënt, meten data / traige OK Erasmus MC, samenwerking ROAZ, UMCG/ patiënt, PFN / patiënt

 

03-12

Studio Enschede

Waardegedreven zorg vereist waardegedreven bekostiging. Angst en depressiezorg (Menzis, Arkin/ Punt P), CVA-zorgbundel (Zilveren Kruis, Revalidatie Rijndam, VV&T instellingen).

 

 

04-03

Bericht Digitale bijeenkomsten  bekijken

Studio Woerden

Patiëntenparticipatie écht centraal zetten, hoe dan?

 

27-05

Ga naar het item 'De (meer)waarde van PREMs voor waardegedreven zorg: een (r)evolutie' - webcast 27 mei 2021

Webinary Amersfoort

De (meer)waarde van PREMs voor waardegedreven zorg: een (r)evoluatie

 

30-09

Bericht Webcast 'Waardegedreven zorg met uitkomsten én kosten' - de antwoorden op uw vragen bekijken

AVEX studio's
Utrecht

Waardegedreven zorg met uitkomsten én kosten

 
 

25-11

Fabriq Media Group Amsterdam

Teams als hoeksteen van waardegedreven zorg

-Webcast
-Verslag

 

 

 
 

 

2023
 
23-11

Barreta Media

Sturen op patiëntwaarde
Dagvoorzitter Angelique Weel
Side-kick: Matthijs van der Linde

Kernpunten sturen op uitkomsten én kosten
Sprekers: Sjoerd Repping, Esmee van der Poort, Mariska Hackert

Praktijkvoorbeelden sturen op uitkomsten uitgezet tegen kosten
Sprekers: Gijs van Steenbergen, Jaco van der Kooij, Mariska Hackert

Praktijkvoorbeelden van sturen op patiëntwaarde
Sprekers: Edwin de Beurs, Jean-Bart Bügel, Wilbert van den Hout

-Webcast
-Dia's
-Antwoorden

 

Werkbezoeken

Werkbezoeken

24-05-2019

Amsterdam

OLVG | uitkomsten set, PROMs/ PREMs, inkoopmodellen, kosten, zorgpad bouwen.

 

27-09-2019

Breda

AvL/ NKI ism Amgen. Santeon met voorbeeld vergelijken data, Vertrouwen als smeerolie en uitkomstenset en kostendragermodel.

 

10-09-2020

Studio, Eindhoven

Catharina ziekenhuis | Waardegedreven zorg als medicijn. Meten en verbeteren van uitkomsten, netwerkorganisatie in eerste, tweede en derde lijn, inkoopmodellen.

 

19-01-2021

Studio, Meppel

Zorgverlener en patiënt reflecteren op waardegedreven zorg in Isala – digitaal werkbezoek

 

11-02-2021

Bericht Waardegedreven zorg: van droom naar werkelijkheid - werkbezoek Santeon 11 februari 2021 bekijken

Studio, Woerden

Santeon: 'Van droom naar werkelijkheid '

 

12-10-2021

Erasmus MC Rotterdam

'Organisatiebrede waardegedreven zorg in het Erasmus MC'

 

16-02-2023

LUMC

Patiëntgericht en efficiënt: zorg van waarde 

 

25-05-2023

Bericht Inspiratie uit de ouderenzorg over waardegedreven zorg - verslag online Werkbezoek Archipel bekijken

Archipel Zorggroep

Waardegedreven ouderenezorg

 

08-09-2023

Erasmus MC

Geen woorden'  maar waarde

 

22-09-2023

Voorvertoning van afbeelding

St. Antonius

Waardegedreven zorg verbeteren door zorgketens
Gepresenteerde dia's: 

 

 

 

Rondetafels

Meten naar aantoonbaar verbeteren

24-11-2020

Online

Verkennen wat we kunnen doen met elkaar > ahv Knoster model sessies organiseren

 

16-02-2020

Online

Element: Competenties

Extra documenten:
-White paper: Mijn team is top!
-Zelfscan Effectief lean team

 

13-04-2021

Online

Element: Plan van Aanpak

 

07-09-2021

Online

Element: Visie/ Missie

 

 

‘Patiëntenparticipatie écht centraal zetten: hoe dan?’ Dat was het thema van de webcast die plaatsvond op 4 maart. Onder leiding van voorzitter Theo Koster praatten (ervarings)deskundigen over patiëntenparticipatie aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden. 

Theo Koster, Raad van Advies bij het Linnean Initiatief, directeur van het anDREA consortium en overlever van fase 4-darmkanker, start de bijeenkomst door het belang van patiëntenparticipatie in de ogen van het Linnean Initiatief te benadrukken. 

In co-design patiëntervaringen gebruiken voor structurele verbeteringen

De eerste sprekers van de avond is Asiong Jie, hematoloog in Zuyderland MC en lector bij Zuyd Hogeschool. Hij neemt de kijker vanaf minuut 8:30 mee in de wereld van Experience-Based-Co-Design (EBCD), voor dit project specifiek gericht op kankerpatiënten met trombose. De focus lag op de zorg die patiënten in de dagelijkse praktijk van het ziekenhuis hebben ondergaan. De patiënten kregen de uitnodiging om mee te doen aan, mee te denken en mee te beslissen over de verbeteringen van de zorg. Hun ervaringen en die van hun mantelzorgers waren vanwege de hoog emotionele impact de uitgangspunten binnen het project. Juist vanwege die impact is achteraf gebleken dat het essentieel is dat die ervaringen op camera zijn opgenomen. Jie vertelt welke structurele kwaliteitsverbeteringen dit heeft opgeleverd. 

Aan het project van Zuyderland MC en Zuyd Hogeschool namen meerdere patiënten deel. Vanaf minuut 14:15 vertelt ervaringsdeskundige Beatrice Dijcks over haar rol in het project, waarom ze heeft geparticipeerd en wat deelname haar als patiënt heeft opgeleverd.

Ten slotte komt Albine Moser, senior onderzoeker Zuyd Hogeschool, aan het woord. Zij gaat dieper in op de ‘gekantelde’ participatieladder van het project (vanaf minuut 19:10). Tevens vertelt zij hoe een participatiematrix overzicht kan scheppen bij het betrekken van alle vormen van patiëntenparticipatie. Ze sluit af met de lessons learned van dit project.

Patiëntenparticipatie is een serieuze zaak: creëer betaalde functies 

Sinds de jaren ‘80 komt Dayenne Zwaagman al over de vloer van het Amsterdam UMC. In eerste instantie voor de medische zorg die ze daar als hartpatiënt ontving, nu vooral als communicatiespecialist. Zwaagman vertelt vanaf minuut 25:52 hoe ze op die plek terecht is gekomen en over Hart4Onderzoek, een Stichting die ze met medepatiënten op een laagdrempelige manier opzette en waarmee zij geld voor onderzoek ophalen.

Vanaf minuut 29:27 gaat Zwaagman in op haar rol als communicatiespecialist bij het Amsterdamse Hartcentrum, een rol die gecreëerd is voor haar en waarin ze al veel heeft kunnen betekenen voor de patiënt. Een voorbeeld is verbetercyclus Plan Do Check Act en de Patiëntervarings Monitor (PEM). Zwaagman geeft het belang aan van het opbouwen van een relatie met zorgverleners, dat helpt het doorvoeren van veranderingen. Het is van belang dat organisaties patiëntenparticipatie als een serieuze zaak gaan zien, en dat doorvoeren in betaalde functies. Inzet van patientenparticipatie creert wederzijds begrip, voor beide werelden. Voor komend jaar zal Zwaagman een leiderschapsprogramma volgen, speciaal opgezet door Dutch CardioVascular Allience. 

Na het praatje van Zwaagman is er tijd om een kijkersvraag te beantwoorden, namelijk: patiëntenparticipatie, moet je dat ziekenhuisbreed organiseren of - zoals jullie dat doen - per specialisme? (vanaf minuut 37:34)

Patiëntenparticipatie verankerd in stollingsziekten

We blijven bij het patiëntperspectief. Stephan Meijer kwam op ongeveer dezelfde wijze als Zwaagman terecht in zijn rol als bestuurslid bij de Nederlandse Vereniging van Hemofilie-Patiënten (NVHP). Hij geeft drie specifieke voorbeelden van projecten. Vanaf minuut 39:51 vertelt hij over EUPATI NL, een Europese opleiding die patiënten een snelcursus geeft in meewerken aan onderzoek en met name geneesmiddelen. Hij vervolgt vanaf minuut 46:04 met een ander voorbeeld: het HemoNED-register en de daaraan gekoppelde app VastePrik, dat mede werd opgericht door de patiëntenvereniging. Dit is het digitale logboek voor mensen die zichzelf thuis stollingsfactoren toedienen. Alle behandelcentra in Nederland koppelen hun data aan dat register. Het derde en laatste voorbeeld van Meijer is het Symphony consortium, een onderzoeksproject vanuit de wetenschapsagenda voor gepersonaliseerde zorg. Het consortium legt de verbinding tussen patiënten en onderzoekers en fungeert als een soort makelaar voor beide partijen. Eén van de onderzoeken gaat over het ontwikkelen van een persoonlijke gezondheidsomgeving (vanaf minuut 49:34).

Na het verhaal van Meijer is er tijd om een kijkersvraag te beantwoorden, namelijk: hoe is het jullie gelukt om zo’n hoge dekkingsgraad te krijgen van patiënten die hun data delen? (vanaf minuut 51:30)

Vaste plek voor patiënt in verbeterteam is win-win

Binnen de verbeterteams van Santeon hebben patiënten (het zijn er altijd één of twee) een vaste plek aan tafel. Vanaf minuut 53:45 vertelt Suzanne van Lint, projectleider waardegedreven zorg en PROMs in het St. Antonius ziekenhuis, over het collectief gebruiken van data binnen Santeon-verband en over de opbrengst van hun vorm patiëntenparticipatie. Van Lint gaat vanaf minuut 58:10 in op de rol van zorgprofessionals in patiëntenparticipatie. Wat hebben zij nodig om patiënten te betrekken? Het is hierin zeer belangrijk dat professionals zich kwetsbaar durven opstellen, geeft Van Lint aan. Ze sluit af met een paar praktijkvoorbeelden (vanaf minuut 1:00:01). Een voorbeeld van patiëntenparticipatie in het begin van het proces, was de input van diabetespatiënten die leidde tot het versneld inregelen van de PROMs. Een verbeteractie met patiëntenparticipatie later in de cyclus is het herzien van de leefregels voor mensen met heupartrose aan de hand van patiëntsignalen dat de bestaande regels best wel beperkend waren. 

Van Lint beantwoordt na afloop van haar verhaal twee vragen: 

  1. Hoe hebben jullie het opgezet? Is het een standaardaanpak of kan een verbeterteam ervoor kiezen om een patient toe te voegen aan het team? (vanaf minuut 1:03:40);
  2. Als je wilt starten met patientenparticipatie, waar moet je dan beginnen? (vanaf minuut 1:04:44).

Reflectie op de voorbeelden van patiëntenparticipatie

Na de vijf sprekers van de avond is het woord aan Hans Bart, programmaleider Uitkomstgerichte zorg bij de Patiëntenfederatie Nederland en betrokken bij Nierpatiënten Vereniging Nederland. Hij geef vanaf minuut 1:06:06 een overzicht van en een reflectie op de voorbeelden en verhalen die in de webcast voorbij kwamen. Hij gaat eerst in op het begrip ‘patiënt’. Wat bedoelen we met dat woord? Binnen een patiëntenpopulatie lopen een hoop verschillende mensen rond. We moeten die breedheid binnen de populatie veel meer aanspreken. We moeten het gesprek en de samenwerking met elkaar aangaan, een samenwerking die op meerdere niveaus kan plaatsvinden. Dat vergt kwetsbaarheid en lef. Aansluitend gaat Bart in op de inrichting van patiëntenparticipatie in Nederland. Is er sprake van een automatische selectie van de patiënten die goed uit hun woorden kunnen komen? Aan de ene kant wel, vindt Bart en we hebben die kartrekkers nodig. Anderzijds zorgen patiëntenverenigingen voor een breed scala aan mensen die hun stem willen laten horen, zolang de focus maar ligt op: ‘wat is belangrijk voor jullie?’. Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden hebben misschien dat extra zetje nodig, maar willen ook samen beslissen (vanaf minuut 1:12:51).

Patiëntenparticipatie over tien jaar

De webcast wordt afgesloten met een vraag van Theo Koster: waar staat patiëntenparticipatie over tien jaar? Hans Bart antwoordt vanaf minuut 1:18:01 dat patiëntenparticipatie een emancipatiebeweging is die al heel ver gekomen is. In de GGZ, vaak een voorloper, is ervaringsdeskundigheid een betaalde functie. Van Lint ziet de beweging richting gepersonaliseerde zorg. Door uitkomsten en data terug te geven aan patiënten, kunnen we ze steeds meer keuzes bieden. Over tien jaar is dat misschien wel gemeengoed, maar hopelijk zijn we over vijf jaar al heel ver (vanaf minuut 1:19:44).

Stephan Meijer vertelt vanaf minuut 1:20:59 dat de individuele patiënt over tien jaar verwacht dat data teruggekoppeld wordt naar de eigen behandeling. We zijn op weg naar het continu verzamelen van data en passen op basis daarvan de behandelingen aan. 

Getoonde dia's
De getoonde dia's kunt u hier downloaden

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Volg Linnean online

  

Over ons

Het Linnean Initiatief is een landelijk netwerk van koplopers en aanjagers van waardegedreven zorg. 

Lees meer

Linnean-netwerk

Ook deelnemen aan het Linnean-netwerk?
Sluit u aan bij het netwerk.

Contact

Stichting Linnean Initiatief
KvK: 75738007

Neem vooral contact met ons op voor meer informatie, tips of suggesties.

linnean@zinl.nl
Contact

 

 

Cookie-instellingen