'We moeten een scherp oog houden voor de ‘zachte kant’ van veranderen' – Hileen Boosman

ProfielfotoMarloes Zuidgeest 16-10-2020

Hileen Boosman, voorheen project- en programmamanager bij het LUMC, tegenwoordig werkzaam als senior consultant bij Morgens, vertelt hoe zij in aanraking kwam met waardegedreven zorg en hoe ze dit uitdraagt binnen haar werkzaamheden.

Wat is uw achtergrond?
Na mijn studie psychologie heb ik twee jaar gewerkt als neuropsycholoog in een verpleeghuis. Tegelijkertijd was ik werkzaam als onderzoeker bij De Hoogstraat Revalidatie en het UMC Utrecht. Als psycholoog en onderzoeker keek ik naar de (neuro)psychologische gevolgen van hersenschade en de invloed daarvan op patiëntgerapporteerde uitkomsten (PROs) zoals kwaliteit van leven en participatie.

Hoe bent u in aanraking gekomen met waardegedreven zorg?
Waardegedreven zorg is voor het eerst op mijn pad gekomen in het LUMC. Daar ben ik in 2015 gestart als projectleider cliëntgerichtheid. Onderdeel van deze functie was het opzetten van een LUMC-breed systeem om patiëntervaringen te meten en te verbeteren. In het LUMC was ik ook betrokken bij het waardegedreven zorg programma LUMC Zorg van Waarde. Ik hield me samen met prof. Anne Stiggelbout bezig met het deelprogramma wetenschap & evaluatie. Het doel van dit deelprogramma was om de meerwaarde van VBHC aan te tonen. Denk aan het evalueren van het effect van PROMs op patiënten en zorgverleners en in kaart brengen wat er nodig is voor effectieve interprofessionele samenwerking. Hierbij was ik onderdeel van het VBHC-implementatieteam en heb ik nauw samengewerkt met verschillende zorgteams.

Waar houdt u zich momenteel mee bezig ?
Momenteel werk ik als senior consultant bij Morgens. Wat me enorm aanspreekt in deze functie is de mogelijkheid om ervaring op te doen bij verschillende organisaties, in verschillende omgevingen en opdrachten. Waardegedreven zorg blijft ook bij Morgens voor mij een belangrijke focus. We organiseren onder andere een paar keer per jaar een Morgens Waardegedreven Zorg Sessie waar ziekenhuisorganisaties ervaringen uitwisselen, nieuwe inzichten opdoen en elkaar inspireren. Verder hebben we bij Morgens onderzocht hoe ziekenhuizen omgaan met het complexe veranderproces dat gepaard gaat met de transitie naar een waardegedreven zorg-organisatie. Onlangs hebben we een nieuw onderzoek gedaan waarbij we specifiek hebben gekeken naar het individuele veranderproces dat medewerkers doorlopen bij de transitie. Een VBHC-transitie heeft immers grote impact voor de betrokkenen. Het doel was om handvatten te bieden voor zorgorganisaties om medewerkers mee te nemen in het individuele transitieproces. Binnenkort publiceren we de resultaten!

Verder leid ik bij het Linnean Initiatief samen met Marinella Offerman de werkgroep over Waardegedreven verbeteren. Ik krijg er veel energie van om via deze werkgroep samen te werken met collega’s uit andere organisaties.

Heeft u een inspirerend voorbeeld? 
Waar ik zelf heel enthousiast van word, is de training ‘Patiëntgericht verbeteren’ die ik samen met een collega jaarlijks organiseerde in het LUMC. Afdelingen namen hieraan deel in een interdisciplinair team met 3-4 mensen van hun afdeling. Bijvoorbeeld een medisch specialist, verpleegkundige, kwaliteitsmedewerker en een baliemedewerker. Tijdens de training gingen de teams praktisch aan de slag met de patiëntervaringen die ze op hun eigen afdeling hadden verzameld. Ze kregen handvatten om de uitkomsten te interpreteren, te verbeteren (met patiënten!) en terug te koppelen. De interdisciplinaire insteek zorgde ervoor dat er niet alleen vanuit het eigen referentiekader werd gekeken, maar ook vanuit dat van collega’s. Dat leverde altijd mooie inzichten op.

Wat is uw missie?
Dat we een scherp oog houden voor de ‘zachte kant’ van veranderen. De transitie naar een waardegedreven zorgorganisatie is een complex veranderproces en wordt alleen een succes als we niet alleen de patiënt maar ook de medewerker centraal zetten. We moeten ervoor zorgen dat medewerkers voldoende urgentiegevoel ervaren, de benodigde kennis en vaardigheden in huis hebben én dat we zorgen voor duurzame verandering.

Hoe ziet volgens u de toekomst van de zorg eruit?
Integrale, waardegedreven zorg over de grenzen van de eigen organisatie heen. Door effectieve samenwerking kunnen we de kwaliteit en continuïteit van de zorg verder verbeteren. De toenemende digitalisering biedt hierbij veelbelovende mogelijkheden om data beter te benutten en zorg dichterbij de patiënt te organiseren.

Heeft u tips voor anderen?
Begin klein en bouw verder op successen. De beste oplossingen ontstaan vaak niet aan de tekentafel, maar in de praktijk!

Contact
Hileen Boosman | senior consultant Morgens | Boosman@morgens.nl

Verder lezen

Afbeeldingen

Volg Linnean online

  

Over ons

Het Linnean Initiatief is een landelijk netwerk van koplopers en aanjagers van waardegedreven zorg. 

Lees meer

Linnean-netwerk

Ook deelnemen aan het Linnean-netwerk?
Sluit u aan bij het netwerk.

Contact

Stichting Linnean Initiatief
KvK: 75738007

Neem vooral contact met ons op voor meer informatie, tips of suggesties.

linnean@zinl.nl
Contact

 

 

Cookie-instellingen