Nadat hij jarenlang werkzaam was als gynaecoloog in Zwolle is den Boon inmiddels ruim 11 jaar als bestuurder aan het Twentse ziekenhuis, met locaties in Enschede (2), Haaksbergen en Oldenzaal, verbonden. Tijdens zijn gehele bestuursperiode in MST behoort ‘kwaliteit’ en ‘veiligheid’ tot zijn portefeuille en daarmee automatisch het verbeteren door middel van de waardegedreven zorg.
Verbeterteams sinds 2014
‘Al sinds ik hier werk zijn we met dit onderwerp bezig,’ vertelt Jan. ‘Binnen de Santeongroep (een samenwerking van zeven topklinische ziekenhuizen) hebben we in 2014 een werkwijze ontwikkeld die qua structuur en werkwijze voor alle samenwerkende ziekenhuizen hetzelfde was. Destijds dacht ik nog wel; Tjonge, jonge, alles en iedereen op één lijn krijgen, gaat dat wel goed? Achteraf kunnen we zeggen dat dat juist heel goed is gelukt.’
De kern van deze werkwijze bestond eruit dat ieder aangesloten ziekenhuis een verbeterteam opzette, waarin ook patiënten plaatsnamen. Er werd een scorekaart ontwikkeld en daaruit worden KPI’s afgeleid. Door die prestatie-indicatoren met elkaar te vergelijken, kom je erachter waar en wat er te verbeteren is. ‘Dat heeft ons spectaculaire verbeteringen opgeleverd. Ondertussen verandert het zorglandschap echter voortdurend. Met name het de rol van de digitale zorg is de laatste jaren enorm toegenomen. Daarom ontstond er behoefte aan een nieuw initiatief.’
Digitale zorg via ‘Zorg bij jou’
Het verbinden van verschillende initiatieven en de samenwerking met zorgverzekeraars en het ministerie van VWS leidde tot ‘Zorg bij jou’. Een met gelden uit het Integraal Zorg Akkoord (IZA) opgezet medisch servicecentrum biedt onder deze naam digitale zorg op een groot aantal zorgpaden aan. Het wordt ontwikkeld met de Santeon ziekenhuizen maar is tenslotte voor alle ziekenhuizen die zich willen aansluiten. Met ‘Zorg bij jou’ kunnen de zorgverleners de slag maken naar de zogenoemde hybride zorg. Digitaal en thuis bij de patiënt als dat kan; fysiek en op locatie als dat nodig is. Hierdoor krijgen steeds meer patiënten toegang tot de beste zorg dichtbij. Daarbij blijft het werk voor zorgverleners aantrekkelijk en werkbaar. Jan den Boon: ‘Zorg bij Jou’ heeft natuurlijk ook belangrijke efficiencydoelstellingen op financieel en personeel gebied. Hoe kunnen zorgorganisaties meer patiënten behandelen met minder of een gelijk aantal medewerkers om de groeiende zorgvraag aan te kunnen?’
Nieuwe vormen van digitale zorg
Daarnaast wil het MST en Santeon ook de hybride zorg voor de patiënt verbeteren door middel van de principes van waardegedreven zorg. De organisatie monitort inmiddels 2.200 patiënten, eind van dit jaar moeten dat er al 5.600 zijn. De monitoring vindt nu nog voor het grootste gedeelte plaats binnen de chronische zorg. ‘Maar we zijn al verder’, duidt Jan. ‘We monitoren ook al patiënten postoperatief; tijdens een betrekkelijk korte periode na hun operatie, waardoor ze sneller naar huis kunnen en met behulp van monitoring op afstand veilig thuis kunnen revalideren. Binnen de verloskunde monitoren we tijdens een beperkte periode op zwangerschapsdiabetes. Digitale zorg kan inde toekomst ook mogelijkheden bieden om patiënten vooraf goed voor te bereiden op opname en operatie. De digitale zorgmogelijkheden lijken dus onbeperkt. Toch kiezen we voor het stapsgewijs onderzoeken en invoeren van nieuwe zogenoemde hybride zorgpaden.’
Waarde voor de patiënt
Het waardegedreven verbeterteam van het MST houdt zich bezig met de toegevoegde waarde voor de patiënt die digitale monitoring biedt. Hierbij staat de kwaliteit van leven centraal. ‘Patiënten ervaren bijvoorbeeld het gemak waarmee ze in een digitale omgeving in contact kunnen komen met het ziekenhuis’, aldus de bestuursvoorzitter. ‘Dat is iets waar ziekenhuizen normaliter helaas niet altijd in uitblinken. Wat ook belangrijk is dat patiënten er een gevoel van veiligheid aan ontlenen. Het helpt enorm als ze weten dat, wanneer er iets speelt, ze snel en makkelijk contact kunnen leggen met hun behandelaars.
Obstakels zijn er natuurlijk ook maar die zijn niet onoverkomelijk. Sommige patiënten vinden digitale zorg best ingewikkeld. Daarom willen we deze zodanig gaan personaliseren zodat iedereen ermee overweg kan. Binnen onze organisatie willen we ook alle zorgverleners meenemen in deze andere manier om met patiënten om te gaan. Digitale zorg biedt namelijk ook nieuwe perspectieven voor artsen en verpleegkundigen. Dokters vertellen mij dat ze meer tijd hebben voor de patiënten met acute of complexe hulpvragen en daardoor nog meer het gevoel hebben dat hun toegevoegde waarde als medisch specialist toeneemt.’
Werkbezoek Linnean
‘Tijdens het congres op 14 maart delen we fantastische voorbeelden van nieuwe ontwikkelingen die erop gericht zijn om de waarde voor de patiënten te verhogen. Daarvoor laten we ons ook regelmatig inspireren door de andere Santeon ziekenhuizen en de voorbeelden en best practices die Linnean ons aanreikt. Kennisdeling waar het gaat om ‘kleinere’ initiatieven om de zorg te verbeteren vind ik heel belangrijk, omdat juist die nogal eens aan de aandacht ontsnappen. Door ook daar structureel aandacht voor te vragen, levert Linnean ook een grote bijdrage aan de verdere ontwikkeling van de waardegedreven zorg.
De zorg is een fascinerende wereld die volop in transitie is en tegelijkertijd enorm betekenisvol is voor de maatschappij. Dus de lat ligt hoog voor ons. We doen ons uiterste best om de beste kwaliteit van zorg te blijven leveren in een snel veranderende wereld’, besluit den Boon.
Meld je nu aan voor de laatste plekken voor het werkbezoek aan het MST op 14 maart! Registreer via: https://linneanwerkbezoekmst.yellenge.nl/registration/#/participants.