Joost: ‘Deze app is veel completer dan bestaande apps op dit gebied. Het gebruik zal de kwaliteit van de – hybride - zorg beslist positief beïnvloeden.’ De app is ontwikkeld binnen ‘Zorg bij jou’, de organisatie die samenwerkt met ziekenhuizen om digitale zorg op maat mogelijk te maken. Santeon is voortdurend bezig om een aantal specifieke zorgpaden, waaronder de geboortezorg, te verbeteren.
‘We werken heel transparant’, aldus Joost. ‘We leren van elkaar en nemen de best practices over. Daar gebruiken we een gezamenlijk dataplatform voor; HIPS. Op het hieraan gekoppelde dashboard kunnen we onszelf met de andere ziekenhuizen vergelijken. Hierdoor kunnen we de zorg steeds aanpassen en verbeteren. Met deze nieuwe app kunnen we de hybride zorg voor zwangeren een enorme boost geven.’
Hybride zorg voor zwangeren
Er zijn zowel binnen als buiten Santeon al een aantal thuismonitoringspaden opgezet. Maar tijdens de startbijeenkomst voor dit project, in maart vorig jaar, kwam iedereen tot de conclusie dat men, voor het ontwikkelen van hybride zorg voor zwangeren, aan de basis moest beginnen. ‘We kunnen wel kerstballen ontwikkelen maar zonder kerstboom is dat zinloos’, riep ik toen. ‘De kerstboom is de basisinformatie, de kerstballen zijn de verschillende thuismonitoringsoplossingen voor complicaties als zwangerschapshypertensie, -suikerziekte, voortijdig gebroken vliezen of groeivertraging. Als we voor al die zaken afzonderlijk iets gaan ontwikkelen moet een zwangere straks wel vier verschillende apps gaan gebruiken. Dat werkt niet.’
Informatieaanbod optimaliseren
Een van uitdagingen was om tegemoet te komen aan de enorme informatiebehoefte van zwangeren. Veel online info of op sociale media klopt niet of is onvolledig. ‘Maar ook in onze spreekkamers gaat het niet altijd goed’, vertelt Joost. ‘Tijdens het eerste consult geven we zoveel info dat de zwangere na afloop de helft alweer vergeten is. Wij vertellen ook niet alles omdat we tijdens het consult vooral bezig zijn met de acute zorgvragen van de patiënt. De grootste winst ligt dus in het vooraf beter informeren van de patiënt. Dat noem ik patient education. Goed geïnformeerde patiënten zijn vaak gezonder en bezoeken de spoedzorg minder vaak.’
Ontwikkeltraject app
Het doel werd dus het ontwikkelen van een app die alle relevante zwangerschapsinformatie én thuismonitoring samenbrengt. Die bestond nog niet. Santeon heeft daarvoor een kernteam samengesteld van gynaecologen, verloskundigen en verpleegkundigen, ondersteund door Zorg bij jou. De zeven bestaande geboortezorg zorgpaden van de Santeon-ziekenhuizen werden vergeleken en op elkaar afgestemd. Daar kwam een gezamenlijk hybride zorgpad uit. Alle relevante info voor de patiënten werd verzameld en in de app opgenomen. Joost: ‘In december zijn we al gestart met de pilot-testfase, alles ging echt bizar snel omdat we het voorwerk grondig hadden uitgevoerd.’
‘Zwangeren betrokken bij elke ontwikkelfase’
Doelgroep en draagvlak
Vanaf de start zijn zwangeren betrokken geweest bij het ontwikkelen van de app. ‘Op verschillende momenten is aan hen gevraagd welke functionaliteiten zij belangrijk vonden. Ook bij de testfase werden ze actief betrokken. ‘Gedurende het traject was het draagvlak voor de app bij alle aangesloten ziekenhuizen heel breed. Iedereen ondersteunde het doel. Men zag de urgentie, wist dat de zorg beter moest en ook kan’, aldus Joost.
Functionaliteiten
Uniek is ook dat deze app voor elke patiënt een eigen zorgpad kan uitzetten. Elke patiënt vult namelijk een vragenlijst in voordat ze zich voor het eerst in het ziekenhuis meldt. ‘Wanneer een patiënt bijvoorbeeld aangeeft dat ze rookt, iets wat ze vaak in de spreekkamer niet vertellen, dan krijgt deze specifieke informatie over stoppen met roken.’
Er komen steeds meer functionaliteiten bij. Op dit moment worden thuismonitoring voor zwangerschapshypertensie en -diabetes ontwikkeld. Een interessante toevoeging is spoedtriage volgens de Triagewijzer Verloskunde, opgesteld door verloskundige Bernice Engeltjes. Joost: ‘Dit gaat zorgen voor minder telefoontjes en bezoeken aan de spoedpost. En als er wel contact is dan kan de triagist met één klik in het dossier kijken en daardoor gericht handelen, levert ook weer tijdwinst op. Het is overigens wel zo dat we de nummer één feature die zwangeren in de app wilden hebben er nog niet hebben ingestopt; rechtstreeks chatcontact met de zorgverlener. Daar zijn we binnen de zorg nog niet aan toe, maar dat zal er op enig moment zeker van komen.’
Gevolgen zorg
Het is ook winst dat bij gebruik van de app een consult uit het basiszorgpad geschrapt kan worden. Tijdens andere consulten zullen zorgverleners minder tijd kwijt zijn aan het verstrekken van basiszorginformatie. Dan blijft er meer tijd over om het gesprek te voeren waar op dat moment behoefte aan is. Of de consulten worden korter. Er is dus veel winst mogelijk, minder patiëntencontacten zullen immers een positieve invloed hebben op de benodigde aantallen zorgmedewerkers. ‘De interesse van andere ziekenhuizen voor de app is dan ook heel groot. In principe kunnen zij deze applicatie, juist door de ontwikkeling via Zorg bij jou, heel goed integreren in hun eigen organisaties.’
‘Linnean bijeenkomsten bieden grote meerwaarde voor kennisdeling’
Rol Linnean
Joost is lid van de werkgroep Geboortezorg binnen het Linnean. ‘De basis van al deze ontwikkelingen is immers onze drive om meer waardegedreven zorg te realiseren. Ik vind dat de Linnean bijeenkomsten daarvoor grote meerwaarde bieden. We hebben immers allemaal oogkleppen op tijdens ons werk. Hoe meer mensen je spreekt binnen je vakgebied, des te meer je van elkaar kunt leren. Dat is het mooie en waardevolle van het Linnean. We zijn allemaal bereid om onze ‘kroonjuwelen’ met elkaar te delen om elkaar verder te helpen. Alles voor betere zorg.’
Meten toegevoegde waarde zorg
Joost wil nog wel een kanttekening: ‘WGZ invoeren kost veel geld. Om passende zorg echt een vlucht te laten nemen moeten we af van het huidige systeem van het vergoeden per uitgevoerde verrichting. We moeten toe naar een vergoedingensysteem waarin we de toegevoegde waarde van geleverde zorg gaan meten. Niet zoveel mogelijk zorg, maar goede zorg waarderen. Dat meten lijkt lastig, maar het is misschien makkelijker dan gedacht. We hebben daar ideeën over en zijn in gesprek met zorgverzekeraars.’