De kwaliteit van zorg verbeteren vraagt om een multidisciplinair team, met daarin een belangrijke rol voor de patient. Inger: “De patiënt zit bij sommige verbeterteams altijd aan tafel bij de verbeterbijeenkomsten. We doen ook veel focusgroepen, waarin patiënten delen wat voor hen belangrijk is. We hebben deze week een focusgroep voor cva-patiënten gehad. Dat geeft zoveel informatie, zoveel dingen die beter kunnen. Dan weet je zeker dat waar je mee aan de slag gaat, voor de patiënt echt waarde heeft.” Hierbij noemt Inger als praktisch voorbeeld het belang voor de patiënt dat er een brief naar de huisarts wordt gestuurd, zodat hij of zij op de hoogte is. Joliene herkent die belangen van de patiënt vanuit haar eigen zorgtraject, waarin ze soms het idee had dat zij de coördinator was. “Ik moest ervoor zorgen dat de juiste afspraken gepland waren, dat uitslagen op tijd binnen kwamen, dat ik zelf informatie bracht ‘wat is belangrijk voor mij?’ Ik vind het mooi om te horen dat je een initiatief voorlegt dat de andere kant op is. Dat je als patiënt onderdeel kan zijn van.”