Ze vindt het fantastisch om met een bevlogen WGZ-IT programmateam en de zorgverleners de implementatie van waardegedreven zorg te verwezenlijken. Dat waardegedreven zorg een data- en infrastructuurproject is, liett Ingrid zien in haar presentatie.
Enkele bevindingen:
- PROMs-vragenlijsten merken eerder onopgemerkte klachten op en geven inzicht in verbetering en verslechtering van de patiënt.
- Op basis van de behoefte van de patiënt kun je een gesprek voeren; de open vraag ‘Wat wil je met je zorgverlener bespreken’ wordt als erg positief ervaren.
- Zorg voor ondersteuning bij het invullen van vragenlijsten; centraal is er nu een servicecentrum ingericht binnen het Erasmus.
- Vragenlijsten bespreken in de spreekkamer zorgt voor een driemaal zo hoge respons.
- Werk vanuit PROMs introduceren in de spreekkamer toe naar het gebruik van geaggregeerde data in stuur- en verbeterdashboards.
- Uniforme data helpt bij kwaliteitsregistraties en in de samenwerking met anderen.
- Breng programma’s samen zoals waardegedreven zorg, persoonsgerichte zorg en continu verbeteren (lean).
Bekijk de gehele presentatie van Ingrid Peters (dia's 32-43)
Gert Jan van Steenbrugge is nu acht jaar lid van de cliëntenraad. Hij beheert de portefeuille Kwaliteit van Zorg en Patiëntveiligheid binnen het Erasmus MC. Daarnaast is hij lid van de stuurgroep waardegedreven zorg en van de centrale MIP-commissie. Voor zijn pensionering heeft Gert Jan dertig jaar in het medisch-biologisch (kanker)onderzoek binnen het Erasmus MC gewerkt. Zijn eerder opgedane kennis zet hij graag in voor de cliëntenraad, om zo een bijdrage aan het Erasmus Medisch Centrum te mogen leveren.
Binnen het Erasmus MC zijn er heel veel initiatieven voor en door de patiënt over inclusieve zorg en toegang tot zorg. Deze laatste richt zich ook op de achtergrond van de patiënt, armoede, lage gezondheidsvaardigheden en houding. De kernboodschap van Gert Jan: blijf de patiënt erop wijzen dat waardegedreven zorg in het belang is van de gezondheid van de patiënt. Je eigen gezondheid via de zorgverlener regelen is een primair proces, het is geen wetenschappelijk onderzoek. Hoe mooi zou het zijn als de patiënt zelf om de uitkomsten op de vragenlijsten gaat vragen?
Lees meer terugblikken van het symposium 'Geen woorden, maar waarde'