Locatie Utrecht
12.45 – 13.00 Inloop
13.00 – 13.30 Opening
13.30 – 14.30 Start eerste ronde presentaties zorgketens
14.30 – 15.00 pauze
15.00 – 16.00 Start tweede ronde presentaties zorgketens
16.00 – 17.30 Afsluiting door dagvoorzitters en bestuurders met aansluitende borrel
Zorgketen als metrolijn: de aanpak We nemen jullie mee in de ontwikkeling van de zorgketen Borstkanker, dit aan de hand van enkele praktische voorbeelden.
Cultuuromslag in de geriatrische traumatologie: van ziekte- naar behandeldoel-georiënteerd Door de behandeling beter af te stemmen op de patiënt hebben we het paradigma verschoven van ziekte- naar behandeldoel-georiënteerd. Sjors van der Maat (Dagelijks bestuur zorgketen traumageriatrie) en Henk Jan Schuijt (postdoctoraal onderzoeker traumageriatrie) vertellen over waardegedreven zorg en palliatieve zorg in de keten.
Continue verbetering in de geboortezorg: Een combinatie van WGZ en Lean De zorgketen Geboortezorg startte ongeveer een jaar geleden, gelijktijdig met een groot LEAN-traject op de afdeling Geboortezorg. Om vorm te geven aan de continue verbetering van WGZ en LEAN zijn we hierbij aangesloten. Graag vertellen we jullie meer over deze aanpak en laten we voorbeelden zien van kata, kaizen, obeya en waardestroom binnen onze keten
Depressie
Waardegedreven zorg in GGZ: hoe aansluiten bij de dagelijkse zorgpraktijk Om de kwaliteitsverbetering in de Nederlandse geestelijke gezondheidszorg (GGZ) te bevorderen is het van belang aan te sluiten bij de dagelijkse zorgpraktijk. Waardegedreven zorg biedt een methode waarbij de gezamenlijke visie van medisch professionals en patiënten leidend is bij het vormgeven en uitvoeren van zorgverbeteringen. Praktijkvoorbeelden van WGZ in de GGZ zijn echter nog schaars. We nemen jullie mee in hoe WGZ wordt toegepast binnen depressiezorg op de afdeling Psychiatrie en Psychologie.
Flow in de darmkankerzorg: Stimuleren van samenwerking en verbetering door medewerkers Bij de darmkankerzorg in ons ziekenhuis zijn direct en indirect zo’n 30 verschillende afdelingen betrokken. De missie van de zorgketen is het creëren van een goede flow in de verleende patiëntenzorg, voor zowel de patiënten als medewerkers. In deze sessie gaan wij erop in hoe we de medewerkers binnen de zorgketen ondersteunen en stimuleren om actief te werken aan het verbeteren van de flow binnen de darmkankerzorg.
De prostaatkankerpatiëntenreis: verbeteringen voor patiënten én medewerkers Dit doen wij via meerdere wegen. - We stimuleren de patiënt- en medewerkerstevredenheidsonderzoeken; - Geven medewerkers de tijd en ruimte om te brainstormen en samen te werken aan verbeterpunten; - We werken voortdurend aan medisch inhoudelijke verbetering voor perfecte zorg; - Dankzij een EPD (EPIC) dashboard kunnen we de kwaliteit opvolgen en PROMs versturen naar de patiënten; - We brengen de kosten van prostaatkankerzorg in kaart en werken nauw samen met zorgverzekeraars
Verhogen van therapie-kwaliteit om verlengde proefplaatsingen CPAP te voorkomen Dit project is gestart om samen met de patiënt in een vroeg stadium eventuele knelpunten van de gestarte CPAP therapie te traceren, en in overleg oplossingen te vinden op deze knelpunten. Op die manier komen we sneller tot een goedwerkende therapie, met als gevolg betere kwaliteit van slaap en daarmee een betere kwaliteit van leven.
Sprekers
Binnenkort volgt er meer informatie. Houd deze pagina in de gaten voor updates!
Voor wie is dit werkbezoek relevant?
De doelgroep voor dit werkbezoek is zeer breed en omvat mensen uit alle domeinen van de zorg, van zorgverleners tot zorgverzekeraars tot beleidsmakers. Iedereen die met WGZ aan de slag wil gaan of gewoon nieuwsgierig is hoe het St. Antonius dit doet.
Aanmelden
Benieuwd naar de historie van de zorgketens?
VBHC: de volgende stap - Paul van der Nat
St. Antonius deelt successen en lessen van zorgketens
Gepresenteerde dia's