Dit pad begint bij de verwijzing en eindigt bij de conclusie dat verder behandelen niet zinvol is of tot het moment dat patiënten zelf besluiten te stoppen of naar een ander centrum gaan. Dit zorgpad gebeurt op basis van medische en patiëntgerapporteerde uitkomsten en levert spectaculaire nieuwe inzichten op.
Hoe ben je in contact gekomen met waardegedreven zorg?
Het IFC is al jaren actief op het gebied van klantgerichtheid. Zo worden patiënten betrokken bij het herontwerp van zorgpaden. Tijdens een ziekenhuisstrategiedag in Rotterdam hield VBHC-strategist Michèle van der Kemp een lezing over waardegedreven zorg. De door haar toegelichte benadering bleek de overkoepelende paraplu voor de projecten waar het IFC al geruime tijd mee bezig was. Het stelt de patiënt, in ons geval koppels met onvervulde kinderwens, centraal in plaats van de zorgverlener en de organisatie. Isala pakte door en startte twee pilot-projecten op het gebied van waardegedreven zorg. Zo kon ik met mijn team aan de slag. In het verleden ontving ik de aanmoedigingsprijs: VBHC Prize Dragon’s Grants en & Endorsement. Dit jaar is ‘Value in Fertility’ genomineerd voor de Value Based Healthcare Prize 2020. Dit is een enorme eer voor het werk dat de afgelopen jaren verzet is.
Wie inspireren jou?
Dat zijn twee personen: Michael Porter, hoogleraar bedrijfskunde aan de Harvard Business School en één van de twee schrijvers van Redefining Health Care en grondlegger van waardegedreven zorg, vanwege zijn bevlogenheid en Fred Lee, CEO van Disney, om zijn mooie voorbeelden. Deze voorbeelden lees je terug in zijn boek ‘Als Disney de baas was in uw ziekenhuis’. Dit heeft mijn kijk op de zorg en zorgverleners veranderd. Ik kijk niet meer naar getallen en indicatoren voor een bepaalde patiëntengroep, maar naar de patiënt en zijn verhaal.
Wat wil je anderen meegeven rond het onderwerp waardegedreven zorg?
Behandel iedere patiënt zoals je zelf wilt worden of zoals je wilt dat je moeder of vader behandeld wordt.
Heb je ideeën wat anderen kunnen doen om waardegedreven zorg in Nederland te implementeren?
Gewoon doen! Alles in Nederland gaat relatief langzaam. Ga van start en wees soms een beetje stout. Denk buiten de gebaande wegen. Zijn er onvoldoende medewerkers, zoek deze dan extern. Met elkaar zijn we op de goede weg. Omdat we andere domeinen ontdekken die belangrijk zijn voor de patiënt, mogen we scholing op deze nieuwe terreinen niet vergeten. Daarnaast moeten we inzien dat vragenlijsten een middel zijn om een beter gesprek te voeren in plaats van een doel op zich.
Verder lezen
Contact
Max Curfs
secretariaat.fertiliteit@isala.nl.