Met acht vestigingen in Nederland brengen ze orthopedische zorg dicht bij de patiënt. Ruud Sijbers, manager Commercie & Innovatie en lid directieteam, geeft een inkijkje in het denken en doen van dit centrum.
Achtergrond Annatommie mc
‘’Leven is bewegen. Bewegen is een essentieel onderdeel van het leven, maar helaas zitten blessures of slijtage beweging soms in de weg. Goede zorg is dan gewenst. Annatommie mc is de autoriteit in verzekerde bewegingszorg: met vestigingen in heel Nederland zijn onze ervaren orthopedisch chirurgen en fysiotherapeuten altijd dichtbij. Wij hebben alles onder één dak, inclusief operatiekamers met meerdaagse medische zorg. Met onze slimme totaalaanpak zorgen wij snel en efficiënt voor maximale bewegingsvrijheid. Onze specialisten stellen scherpe diagnoses en maken een behandeltraject op maat. De ene keer is een operatie noodzakelijk en de andere keer kan het lichaam zichzelf met begeleiding herstellen. Wij staan altijd klaar voor onze patiënten en begeleiden hen actief tijdens het volledige traject om de bewegingsvrijheid te herstellen en deze zo lang mogelijk in stand te houden. Niet voor niets lopen onze patiënten met ons weg.’’
Constant in beweging
‘’In totaal hebben we meer dan 250 collega’s klaar staan om meer dan 25.000 patiënten met bewegingsklachten per jaar te helpen. Slechts 15% van deze patiënten hoeft maar geopereerd te worden. Veelal kan beeldvormende diagnostiek zoals een MRI, echo of röntgenfoto, fysiotherapie, sportgeneeskunde en/of pijngeneeskunde ook soelaas bieden. Annatommie mc is constant in beweging en op zoek naar verbetermogelijkheden zoals de uitkomsten van zorg verbeteren, de werkprocessen efficiënter inrichten en de tevredenheid van medewerkers en patiënten te verhogen. Om deze (planbare) zorg betaalbaar te houden wordt er hard gewerkt om de dienstverlening efficiënt in te richten. In combinatie met een hoog volume kunnen er schaalvoordelen worden behaald zodat de prijs van de dienstverlening scherp ingekocht kan worden door de zorgverzekeraars.’’
Drie profielen van patiënten met artrose
‘’Binnen Annatommie mc combineren we informatie uit de anamnese, lichamelijk onderzoek en beeldvormende diagnostiek, aangevuld met vragenlijsten die ingevuld zijn door patiënten over hun ervaringen en uitkomsten (respectievelijke PREMs en PROMs). Door deze informatie te combineren ontstaan drie profielen:
- Patiënt meldt zich bij het centrum, maar is nog niet klaar voor een knie- of heupprothese. Er is op dit moment geen operatie-indicatie voor deze patiënt. Er zijn nog voldoende mogelijkheden om resultaten te bereiken binnen de eerstelijnszorg door huisarts en fysiotherapeut.
- Patiënt is bijna klaar voor een knie- of heupprothese en heeft een indicatie voor een operatie, maar er zijn nog mogelijkheden om de operatie uit te stellen of om beter voorbereid een operatie in te gaan. We sturen hierbij aan op meer bewegen via een beweegprogramma bij een fysiotherapeut, een leefstijlcoach en/of de huisarts. De patiënt komt terug als hij klaar is voor een operatie.
- De patiënt is klaar voor een operatie en heeft een directe operatie-indicatie. Er kan direct actie ondernomen worden in het plannen van een operatiedatum.’’
Richtlijnen
‘’De beroepsverenigingen van fysiotherapeuten, huisartsen en orthopedisch chirurgen hebben in afstemming met elkaar richtlijnen voor patiënten met knie- en heupartrose ontwikkeld. In de dagelijkse praktijk merken we dat niet iedere zorgprofessional in de eerste lijn voldoende op de hoogte is van de inhoud van deze richtlijnen, deze op een eigen manier worden geïnterpreteerd en/of de patiënt niet aan deze richtlijnen wilt meewerken. Om de samenwerking tussen deze zorgprofessionals te bevorderen en verdere afstemming met elkaar te zoeken, ontwikkelt Annatommie mc (online) nascholingen voor huisartsen en fysiotherapeuten die we op korte termijn aan gaan bieden. Voor patiënten bestaan er al jarenlang voorlichtingen en sinds kort, mede door de COVID-19 omstandigheden, ook online..’’
Caro Health app
‘’We werken binnen ons centrum met een app voor onze patiënten, zodat ze ondersteund worden in hun ‘patient journey’.Met de Caro Health app sturen we patiënten pushberichten met informatie, op het juiste moment. Naast tekstuele informatie, zijn er ook filmpjes over de operatie of over oefeningen door fysiotherapeuten. Deze aanpak werkt goed. Doordat dit op het juiste moment aangeboden wordt, is de patiënt beter op de hoogte. Voor vragen die niet direct door de informatievoorziening in de app beantwoord wordt, is er een chat. In eerste instantie wordt deze bediend door een chatbot, maar is de vraag dusdanig specifiek, dan wordt deze doorgestuurd naar en beantwoord door een medewerker van Annatommie mc. Denk bijvoorbeeld aan een wondje dat een paar dagen na de operatie toch nog wat rood en pijnlijk is. Je kunt van deze wond een foto maken en deze opsturen via de chat. Een medewerker van Annatommie mc zal deze vraag, eventueel in overleg met de behandelend arts, zo snel mogelijk beantwoorden.
Periodiek worden korte vragen gesteld aan patiënten, zoals het uitvragen van pijnscores en stemming. Op basis van benchmarkgegevens worden de antwoorden teruggekoppeld naar patiënten, zodat ze gerustgesteld kunnen worden dat een mate van pijn hoort bij de fase kort na een operatie. Ook kan de arts op de achtergrond meekijken naar de uitkomsten van deze antwoorden om zo nodig tijdig in te grijpen, mochten de uitkomsten van de gestelde vragen zorgwekkend zijn.
In de tijd van COVID-19 is er ook een videobel-functie toegevoegd zodat patiënt en behandelend arts op afstand een consult kunnen hebben. Dit scheelt de patiënt reistijd en het is comfortabel om de behandeld arts vanuit je eigen woonkamer te kunnen spreken.’’
Waardegericht inkooptraject met zorgverzekeraars
‘’Annatommie mc heeft met alle zorgverzekeraars al jarenlang contracten. Bijzonder is de samenwerking tussen Annatommie mc en enkele zorgverzekeraars, die enkele jaren geleden gezamenlijk tot een nieuwe vorm van contractering zijn gekomen, namelijk een waardegericht inkoopcontract met specifieke afspraken over uitkomsten. De afspraken van het inkoopcontract zijn gebaseerd op de principes van Value Based Healthcare. Er wordt gezamenlijke inspanning gevraagd om voor specifieke zorgproducten betere zorg tegen een lager tarief aan te bieden, in het bijzonder heup- en knieprothesiologie. In zogenoemde verbeterplannen omschrijf je als kliniek welke verbeterstappen er gezet gaan worden, in lijn met het gedachtegoed van Value Based Healthcare. Periodiek wordt de voortgang van deze verbeterplannen met behulp van spiegelinformatie en andere deelnemers van het waardegericht inkopen traject besproken. Dit zijn leerzame bijeenkomsten waarin je middels spiegelinformatie feedback krijgt op je eigen handelen versus dat van andere deelnemers. Deze informatie en de vorm waarin het aangeboden wordt, is nog in ontwikkeling maar is in de basis een goede manier om feedback te krijgen op je eigen resultaten, waaronder de PROM-scores, infectiepercentage, aantal verpleegdagen, aantal behandelingen fysiotherapie na afloop van een operatie, etc. Een gemis is dat de spiegelinformatie gebaseerd is op slechts de informatie die de zorgverzekeraar tot haar beschikking heeft en niet op de totale informatie die bij alle zorgverzekeraars opgeteld beschikbaar is. Zo krijg je als kliniek informatie aangeboden die slechts een ‘steekproef’ is van jouw totale resultaten. Er lijken dan ook nog mogelijkheden in de samenwerking tussen zorgverzekeraars en hun dataverzamelaar Vektis, eigendom van Zorgverzekeraars Nederland.’’
Mijn ideaal contract met een verzekeraar is…
‘’Ik wil graag toewerken naar afspraken gericht op het belonen van resultaat, waarbij de patiënt de ruimte krijgt om zelf te kiezen waar hij/zij behandeld wordt. De patiënt zal kiezen voor de ‘beste’ zorgaanbieder, waardoor er een steeds groter volume aan patiënten naar deze zorgaanbieder gaat. Een groter volume aan patiënten is bevorderlijk voor de uitkomsten van zorg. Hierdoor is het ook mogelijk zorg scherp in te kopen door de zorgverzekeraars. Bundelafspraken waarin operaties en de nazorg van de fysiotherapeut een prijs op basis van goede uitkomsten worden afgesproken, heeft mijn voorkeur. Zo zijn er voldoende prikkels voor zorgaanbieders om efficiënt te werken en om constant waarde toe te voegen voor de patiënt. Wij willen graag partijen aan elkaar verbinden en de juiste zorg, op de juiste plek en voor de juiste prijs bieden.’’
Contact
Ruud Sijbers – Annatommie mc | ruud.sijbers@annatommiemc.nl