Nu, in 2020, is het tijd voor een daadwerkelijke verandering van gedrag. 
Contact:
Campagnemanager Caroline de Moor, Patiëntenfederatie Nederland
c.demoor@patientenfederatie.nl
Introductie
Waardegedreven zorg raakt aan veel aspecten van de zorg, waaronder de behoeften en de voorkeuren van de patiënt. Daarnaast faciliteert het de zorgverlener in het maken van beslissingen op basis van (uitkomst)informatie. De interactie tussen arts en patiënt, in de vorm van een goed gesprek, maakt dat we samen toewerken naar betere zorg.
Adviseur patiëntenbelang Josine van der Kraan van Patiëntenfederatie Nederland vertelt: ‘In 2016 zijn we gestart met de campagne ‘Betere zorg begint met een goed gesprek’ om medisch specialisten en patiënten bewust te maken van dit onderwerp. Deze campagne is opgezet door Patiëntenfederatie Nederland en de Federatie Medisch Specialisten (FMS), in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). Met het delen van inspirerende voorbeelden wordt gedemonstreerd hoe een goed gesprek plaatsvindt en wat de meerwaarde hiervan is. De campagne begon binnen de ziekenhuizen.
In 2018 kreeg de campagne versterking van een bewustzijnscampagne voor patiënten én huisartsen, getiteld ‘Help de dokter met een goed gesprek’. Dit was een initiatief van InEen, het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), Patiëntenfederatie Nederland en Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN). Bewustwording van het belang van een goed gesprek was ook van deze campagne het doel. Dit keer richtte de campagne zich hoofdzakelijk op patiënten en de huisartsenzorg.
Momenteel is de zorgsector bezig met een sectoroverstijgende publiekscampagne. Met deze campagne willen alle partijen daadwerkelijk gedragsverandering bewerkstelligen. Naast patiënten en burgers maken medisch specialisten, verpleegkundigen, huisartsen, wijkverpleegkundigen en paramedici onderdeel uit van de doelgroep. Partijen binnen vier bestuurlijke akkoorden ondersteunen samen één campagne. Een mooi begin van integratie van de eerste, tweede en derde lijn. Patiëntenfederatie Nederland is de verbindende factor en partner binnen al deze akkoorden en coördineert de ontwikkeling van de nieuwe campagne die gelanceerd wordt in 2021.
Tip: samenwerken
Als tips geeft Josine van der Kraan aan: 'Werk samen en zoek elkaar op. Iedereen heeft hetzelfde doel voor ogen en daardoor versterken we elkaar. Dat is de kracht van de nieuwe campagne. Door diezelfde boodschap uit te dragen, wordt het belang van een goed gesprek nog herkenbaarder, ook voor de patiënt. Het goede gesprek is altijd belangrijk en kan altijd gevoerd worden'.