Sinds 2017 zetten we in op waardegedreven zorg
In 2017 koos Rijnstate ervoor om de organisatiestructuur beter af te stemmen op de behoeften van patiëntgroepen met een multidisciplinaire behandeling. Er ontstonden een aantal multidisciplinaire RVE’s (resultaat verantwoordelijke eenheid), waaronder de RVE oncologie en de RVE vasculaire zorg. De gedachte is dat hiermee beter waarde wordt toegevoegd voor de patiënt en dat de kwaliteit van zorg daardoor toeneemt.
Om het werken voor patiëntgroepen goed te ondersteunen, zijn er in de afgelopen jaren ook een aantal waardegedreven zorgtrajecten gestart. Voor een aantal specifieke groepen zijn dashboards gebouwd waarin uitkomsten van zorg en kostendrijvers zichtbaar zijn. Dit hebben wij gedaan voor patiënten met heup- en knieartrose, staar, colitis ulcerosa, de ziekte van Crohn, prostaatkanker, longkanker en borstkanker (recent gestart). Voor deze groepen is werken op het gebied van zorginhoud, kwaliteit en kosten geïntegreerd. Een aantal van de dashboards zijn geschikt om de patiënt te laten meebeslissen. Bovendien kunnen de artsen en leidinggevenden sneller en beter sturen op de kosten. Hierdoor verbetert de kwaliteit van de zorg en dalen de kosten.
Inzichtelijk maken van handelen via een dashboard
Door de organisatie rondom patiëntgroepen (IPU’s) worden teams verantwoordelijk voor de gehele zorgcyclus en niet alleen voor hun eigen stukje. Deze teams worden ondersteund door het inzichtelijk maken van hun handelen via een dashboard. Dit dashboard toont gegevens opgebouwd uit vragenlijsten ingevuld door patiënten (PROMs), klinische uitkomsten en kostendrijvers. Ze gebruiken het dashboard onder andere om samen met de patiënt te beslissen over zijn of haar behandeling. Daarnaast zetten ze het dashboard in om het resultaat van de behandeling te beoordelen en in sommige gevallen om de behandelresultaten van de individuele zorgverleners te beoordelen. Op basis hiervan kunnen verbeteringen doorgevoerd worden.
Patiëntenparticipatie
Patiëntenparticipatie is een belangrijk onderdeel van waardegedreven werken. Rijnstate betrekt patiënten bij het bepalen van het zorgtraject en bij het beoordelen en vastleggen van uitkomsten van de zorg. Dit gebeurt met PROMs, vragenlijsten die patiënten invullen voor en tijdens het behandeltraject, waarin vragen staan zoals 'Heeft u pijn of problemen met plassen?' (de zogenaamde PROM-vragenlijsten). Ook wordt gekeken hoe de behandeling beleefd is, bijvoorbeeld of patiënten het gevoel hadden dat ze kon meebeslissen (de zogenaamde ervaringsvragenlijsten, PREM).
Binnen bij de IPU-prostaatkanker
Urologen en oncologieverpleegkundige gebruiken de informatie uit het dashboard om patiënten die in aanmerking komen voor een operatie de verwachtingen te managen. Ze bespreken het te verwachten beloop van continentie en erectiele functies na de operatie. Met het dashboard kunnen zorgverleners de patiënt grafisch meenemen in bijwerkingen van de operaties en het verloop van het herstel. Dit heeft een positief effect op het gesprek en een realistischer beeld op de verwachtingen. Daarnaast wordt er per thema verdiept, bijvoorbeeld op thema’s als complicaties, snijvlakken en positieve klieren. Alleen het beschikbaar hebben van uitkomsten zorgt niet voor een verbetercyclus. Er is een ondersteunende structuur die deze verdieping mogelijk maakt. Samen kijkt dit team minimaal vier keer per jaar inhoudelijk naar diverse uitkomsten, met ondersteuning van de ketenregisseur uro-oncologie en een stafmedewerker oncologie.
Contact
Verder lezen