Binnen Kwaliteitsverbetering zijn verschillende subteams aanwezig, zoals zorgpadontwikkeling, persoonsgerichte zorg, PROMs/PREMs, kwaliteitsindicatoren, -analyse en -dashboarding en continu verbeteren. De teams werken binnen de diverse projecten intensief samen. Tijdens bijvoorbeeld zorgpadontwikkeling komen veel onderwerpen en methodieken van de subteams aan de orde. Persoonlijk houdt Miriam zich bezig met het ontwikkelen van waardegedreven (transmurale) zorgpaden en begeleiden van professionals in verbetertrajecten.
Continu Verbeteren
Het Continu Verbeteren gebeurt binnen Zuyderland via een combinatie van de lean systematiek en productive wards. Inmiddels is het team Continu Verbeteren twee jaar aan de slag en vindt dat zijn weg richting alle afdelingen in het ziekenhuis; poliklinisch, klinisch en ondersteunend. Miriam is ook lid van Lean netwerk In De Zorg (LIDZ). Als ze oplossingen voor afdelingen die met Continu Verbeteren bezig zijn zoekt, kijkt ze graag over de muren van haar eigen organisatie om inspiratie op te doen.
Praktijkvoorbeeld: verbeterinitiatief op de dagverpleging
Miriam begeleidt momenteel de zorgteams van onder andere business control, dagverpleging, echokamer cardiologie en endoscopie. Op de dagverpleging is het aantal patiënten dat infuustherapie krijgt in de loop van de jaren enorm gestegen. Vanuit klantgerichtheid werd de planning zoveel mogelijk afgestemd op de wensen van de patiënten. Dit leidde echter tot een enorme piek tussen 10:00 en14:00 uur. Daar patiënten vaak wekelijks op de afdeling komen en zich er ‘thuis’ voelen’, werden ‘afdelingsregels’ niet altijd meer nageleefd. Nieuwe verpleegkundigen voelden zich daar niet veilig omdat zij onvoldoende overzicht konden houden. Verbeterafspraken hielden in: planning beter verspreiden over de hele dag, wensen van patiënten niet altijd honoreren (bv met z’n drieën tegelijk een afspraak), beperken van het aantal personen dat mee mag komen als begeleider, niet eerder starten dan de afspraak als iemand veel eerder komt. Corona hielp bij het handhaven van deze afspraken. Inmiddels is er rust op de afdeling en is er sprake van spreiding van afspraken. Het veiligheidsgevoel van (nieuwe) verpleegkundigen is weer terug. Inmiddels is de afdeling zo enthousiast dat ze een tweede traject zijn gestart onder de noemer Lean+ Clean=Safe.
Metingen
Bij verbeterinitiatieven voeren we altijd een nulmeting uit. Dit kan zijn via vragenlijsten aan patiënten en/of het team, foto’s of video’s of data-analyse uit bepaalde bestanden. Vaak wordt tussentijds een meting gedaan en in ieder geval aan het einde van het traject een resultaatmeting. Een Verbeterteam bestaand uit drie tot vijf personen neemt het voortouw in het aanpakken van het verbeterpunt. Collega’s worden actief betrokken bij de verbeterpunten en om feedback gevraagd via zogenaamde Verbeterbord-besprekingen. De hele afdeling wordt op deze wijze betrokken bij verbeterinitiatieven. Iedereen zet zich in daar waar hij goed in is, c.q. affiniteit mee heeft. Op de verbeterborden wordt alle verzamelde informatie in gevisualiseerde vorm opgehangen ter bespreking (plaatjes, foto’s, grafieken). Iedereen draagt oplossingen aan. Zo draagt het complete team bij aan het, met elkaar, verbeteren van de zorg.