LUMC 2.0 - Zorg van waarde, hoe zijn jullie begonnen?
Onder de noemer van een pilot zijn we in 2017 gestart met vijf zorgteams. Een externe partij zette ons in de startblokken bij het (her)structureren van zorgpaden en het definiëren van de uitkomstensets. Daarna moesten we op eigen kracht verder. Deze ‘we’ betreft een implementatieteam dat net als de zorgteams multidisciplinair is – het bestaat naast ervaren organisatieadviseurs uit kostenexperts, wetenschappers, procesverbeteraars en IT-specialisten. Juist ook de integratie van IT en wetenschap is kenmerkend voor de aanpak van het LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum); onze visie is dat je deze elementen structureel moet verweven. Onderdeel van ‘LUMC 2.0-Zorg van waarde’ is tevens een drietal innovatieve use cases; kunstmatige intelligentie in de radiologiepraktijk, thuismonitoring in de vorm van The BOX en digitale zorgpadnavigatie met THiNK.
Eén van de vervolgstappen in 2019 was het realiseren van een dashboard, waarin data gevisualiseerd werden. Ook kwam het meten van PROMs van de grond; de vragenlijsten die voor aanwas van data ingevuld door patiënten zorgden. Intussen werkten we aan een ‘verbeterroutine’ bij de eerste zorgteams. Dit betekent antwoord vinden op de vraag hoe je data en dashboards in de praktijk benut, maar ook hoe je in het zorgteam de juiste cultuur ontwikkelt, waarin iedereen een werkelijke bijdrage blijft leveren.
Het vervolg kenmerkt zich door het vinden van een standaardaanpak, die ruimte biedt voor maatwerk. Met een implementatiestandaard kun je met meer gemak opschalen, maar de zorgteams hebben natuurlijk elk een eigen weg te gaan.
Welke zorgteams zijn er op dit moment actief bezig met VBHC?
Met een zorgteam bedoelen we altijd een groep zorgverleners die rond een aandoening zorg levert. Dus we hebben het hier niet over de afdelingen of divisies, waaruit iedereen zo gewend is geraakt te werken. Een ander kenmerk is dat er aanleiding moet zijn om de kanteling naar patiëntperspectief actief door te voeren. Dit kan bij chronische ziekten zijn, omdat deze patiënten zo frequent naar het ziekenhuis moeten, maar ook bij aandoeningen waarbij sprake is van lange termijn effecten.
Momenteel zijn deze zorgteams actief aan het implementeren van uitkomstensets: brughoektumoren, schildkliercarcinoom, bot en weke delen-tumoren (schedelbasis en buik/extremiteiten), verloskunde, Diabetes Mellitus, hoofdhalsoncologie, transplantatie, hypofyseadenoom, prostaatcarcinoom, kinderstamceltransplantatie, gliomen, colorectaalcarcinoom, lever- en galwegenkanker.
Kun je een voorbeeld noemen van een team dat echt al ‘op stoom’ is?
Zorgteam brughoektumor laat zien dat waardegedreven zorg is ingebed. Dit betekent dat je voortvarend doet wat al kan, maar ook dat je kritisch en analytisch blijft en vooral je inzichten deelt. De verschillende disciplines hebben maandelijks overleg waarbij ze het dashboard gebruiken om te blijven verbeteren. Tegelijkertijd doen zij onderzoek en verkennen ze de meerwaarde van kunstmatige intelligentie op twee vlakken: bij het meten van tumorgrootten en bij het filteren van geschreven informatie.
Ook de andere zorgteams zetten constructieve stappen. Dat kan zo enthousiast maken dat de neiging bestaat om essentiële stappen niet af te maken. We raden deze teams aan om keuzes te maken, zodat je voltooit wat ertoe doet en dat je van daaruit verder bouwt.
Welke rol heeft de patiënt in jullie programma?
Waardegedreven zorg kenmerkt zich door de overtuiging dat je anderen nodig hebt om je eigen ervaring te ontstijgen. En die anderen, dat zijn de patiënten. Ze schuiven aan bij projectoverleggen van zorgteams en ze worden betrokken bij de keuze welke PROMs. Patiënten verschillen van zorgverleners in de manier waarop ze feedback geven; dit is natuurlijk vaak een persoonlijke beleving en daarmee minder gewogen. Wij leren die input steeds beter ‘breder’ te toetsen, maar wat al gewonnen is is dat deze patiënten zich gehoord voelen. Patiëntbetrokkenheid komt breed tot stand tijdens patiëntbijeenkomsten, iets waar het zorgteam rond kinderstamceltransplantatie in uitblinkt. Lotgenotencontact is hier het belangrijkste, maar de workshops en presentaties leveren veel verbinding tussen patiënt, naasten en zorgverleners op.
Waarom hebben jullie een Lessons Learned-overzicht gemaakt?
De zorg heeft nogal wat voor zijn kiezen gehad en nog steeds. Als je dan een transitie voorstelt, een volledige kanteling van zorgperspectief, dan moet je investeren in hulp. In context bieden. In verbinding tussen alle afleiding door. Het ‘lessons learned overzicht’ maakt nieuwsgierig. Collega’s intern weten ons beter te vinden en kunnen aanhaken. Vaak begint het met ‘wij willen ook PROMS’ of ‘wij willen ook graag een verbeterdashboard’, maar mensen beginnen de nieuwsbrief nu ook te lezen en vanuit de regio en het land is de interesse ook aanwezig.
Tot slot, hoe ziet 2021 eruit?
De opgestarte zorgteams zelfstandig draaiende krijgen, heeft onze prioriteit. Nieuwe zorgteams staan klaar. Use cases zullen hun conclusies trekken. In het netwerk Linnean blijven we inzichten delen. Intussen vormen we in het LUMC de visie op waardegedreven zorg voor wanneer het programma in 2022 afloopt. Het draagvlak voor waardegedreven zorg is groot. Op inhoud ben ik in het LUMC nog nooit iemand tegengekomen die het oneens is met het gedachtegoed. Welke prioriteit je eraan kunt geven, hangt van meer factoren af dan die overtuiging. Maar, academisch centrum als we zijn, we zullen ‘waarde toevoegen’ blijven onderzoeken en in de zorgpraktijk brengen. Het motto van LUMC is ‘grenzeloos beter worden’ en daar past ‘LUMC 2.0 - Zorg voor waarde' zeker in.
Contact
Nienke Hendriks van de Weem
Het Lessons Learned Magazine ontvangen? Dat kan door een mailtje te sturen naar LUMC 2.0-Zorg van waarde, wgz@lumc.nl.
Lees ook: