Standaard vragen onder de loep
Patient Reported Outcome Measures (PROMs) zijn door dit zorgteam al erkend als essentiële basis voor een constructief consult. Echter, de ene PROM is de andere niet. Door nader onderzoek kwam het zorgteam erachter dat het structureel vragen naar depressieve gevoelens bijvoorbeeld niet zo relevant is voor de patiënt. Meer vragen over angst en slaapproblemen wel. Luizink zette haar onderzoek in om de aanbeveling voor de PROM te kiezen die aansluit vijf thema's die wel relevant zijn.
PROM en PROM-tooling
De uit Amerika afkomstige en door de Dutch-Flemish PROMIS Group vertaalde ‘PROMIS-29’ kan wat Luizink betreft het tot nu toe gebruikte Canadese ‘TESS’ vervangen. Hiermee kan het team de aandacht verleggen van het fysieke functioneren naar - onder meer - de mentale gesteldheid van de patiënt. De aanbevolen lijst is algemener van aard en daarmee breed inzetbaar. Als Brightfish geïmplementeerd is, kan PROMIS-29 goed worden benut. Hiermee kan de zorgverlener de resultaten in grafische weergaven terugzien en direct gebruiken in de spreekkamer.
Terugkijken, luisteren en kiezen
Om tot het advies te komen, zette Luizink drie stappen. Ze analyseerde de uitkomsten van PROMs die tussen 2016 en 2020 waren afgenomen maar niet waren opgevolgd. Daarnaast nam ze diepte-interviews af bij een diverse patiëntengroep. De inhoudelijke overlap legde de thema’s waar de PROM aan moest voldoen bloot. Deze onderzoeksaanpak raadt Luizink ook andere zorgteams aan die tot een doordachte keuze voor PROMs willen komen. "Naar beide vormen van input kijken geeft meer inzicht dan de aanbieder van de PROM je kan bieden", aldus Luizink.
Patiënten en netwerken betrekken
De drijfveer achter dit onderzoek is ‘werkelijk waarde toevoegen’. Luizink hoopt dat de patiënten gaan merken dat het zorgteam zo met hun uitkomsten begaan is. Luizink: "Terugkoppeling is van groot belang als je de inbreng wil stimuleren." Het patiëntenpanel dat in opbouw is, vindt zij dan ook een goed idee. Daarnaast werkt het team aan afstemming met de collega’s in de Kankerzorg.
Continu verbeteren
De aanbevelingen van Luizink zijn gepresenteerd aan het zorgteam. Mogelijk komen ze ook voor andere (nationale en internationale) expertisecentra beschikbaar. Benchmarking zal door deze kennisdeling een blijvende bron van verbetering kunnen zijn.
Het Linnean Initiatief is een landelijk netwerk van meer dan 1000 gedreven patiënt(vertegenwoordigers), zorgverleners, zorgverzekeraars, onderzoekers en leveranciers. Samen willen wij de implementatie van waardegedreven zorg versnellen.
Meer informatie?
Machteld Luizink