Het resultaat van die zoektocht is een checklist om de voortgang van teams op waardegedreven zorg-vlak te meten.
Wat was de aanleiding voor jullie zoektocht?
De fusie van de drie ziekenhuislocaties St. Antoniushove, Ziekenhuis Bronovo en het Westeinde ziekenhuis in 2019/2020 leidde tot het herijken van de missie, visie en strategie van het HMC. In de nieuwe visie ‘HMC Zorg met liefde en lef’ staan drie kernpunten centraal: zorg naar wens van de patiënt, samen met verwijzers, verpleging, verzorging en thuiszorg en topklinische zorg dichtbij. Dit traject resulteerde in onder andere een besluit om waardegedreven zorg-principes toe te passen in vijf zorgpaden (o.a. mammacarcinoom en totale knieprothese). Marja vertelt: “Als organisatie hebben we veel ervaring met de zorgpaden 7-fasen methodiek. We zijn ook aangesloten bij Netwerk Klinische Paden.” Een zorgpad is eigenlijk de ‘reis’ die de patiënt maakt. Het beschrijft de opeenvolgende stappen, beslismomenten en criteria in het zorgproces voor een patiëntengroep met een specifieke zorgvraag. “Inmiddels hebben we 60 zorgpaden ontwikkeld die in verschillende fasen verkeren”, aldus Marja Paardekooper. Het werken met zorgpaden is soms lastig omdat schaduwregistratie nodig is om zicht te krijgen op de uitkomsten. “Door aan te sluiten bij een methodiek die we al kennen (zorgpaden) hopen we stap voor stap richting waardegedreven zorg te bewegen.” De consultatie handreiking ‘Steeds sneller meer waarde voor de patiënt’ van de Linnean werkgroep Versnelling Waardegedreven zorg vormde hiervoor de basis.
Handreiking ‘Sneller meer waarde voor de patiënt’
“De consultatieversie bracht ons handvatten”, vertelt Amber Geomini. In deze handreiking legt waardegedreven zorg aan de hand van zeven bollen uit. Zorgpaden en uitkomsten vormen één bol, andere bollen gaan over onderdelen als kosten inzichtelijk maken, IT en data centraal zetten of leiderschap en cultuur. De informatie behorende bij de bol Zorgpaden gaf ons meer inzicht in de relatie met waardegedreven zorg. Waardegedreven zorg is een gedachtengoed en zorgpaden is een middel om dit gedachtegoed vorm te geven. Dit alles met als doel kwaliteit van zorg te verbeteren voor een specifieke groepen patiënten. “Waar andere organisaties beginnen met waarden als uitkomsten, juiste zorg op de juiste plek en samen beslissen had onze organisatie nadrukkelijk de wens om zorgpaden een plek te geven binnen het waardegedreven zorg-gedachtengoed. Aansluiten bij wat al leeft binnen de organisatie”, aldus Geomini.
Checklist
Op basis van zeven thema’s heeft het HMC een checklist ontwikkeld die de progressie van teams op waardegedreven zorg-gebied meet. “Het is geen geijkt kader of keurslijf. Het geeft het team richting en perspectief: het is een peilstok” aldus Amber Geomini. Ze willen dit instrument graag regelmatig terug laten komen als een levend document en hopen dat teams in de toekomst van elkaar kunnen leren. Zo kan een team dat minder goed scoort op een van de bollen leren van een goed voorbeeld op dezelfde bol. Als toekomstbeeld zien ze bij het HMC dan ook graag dat de teams met elkaar in gesprek gaan en een cultuur van leren en verbeteren opzetten. De checklist kan een startpunt zijn voor het goede gesprek.
Dashboards – totale knieprothese en mammacarcinoom
Voor twee van de vijf aandoeningen zijn er inmiddels waardegedreven zorg-dashboards beschikbaar. Dashboards ter ondersteuning van zorgpaden zijn maatwerk, waarbij sommige informatie over verschillende aandoeningen generiek kan zijn. Denk hierbij aan wachttijd, doorlooptijd en kosten. De uitdaging is niet het bouwen van een dashboard, maar het presenteren van de juiste data. Veel antwoorden staan in vrije tekstvelden of op verschillende plekken. Het waardegedreven zorg-dashboard maakt over het algemeen het volgende inzichtelijk: de achtergrondvariabelen (zoals geslacht, leeftijd, co-morbiditeiten), procesinformatie, uitkomsten en kostendrijvers. Voorbeelden van meegenomen indicatoren: aantal consulten, wachttijd tot operatie, opname norm (bijvoorbeeld binnen 48 uur), doorlooptijden (bijvoorbeeld van verwijzing tot biopt).
Advies voor bouwen dashboard
Als je begint met het bouwen van een (nieuw) dashboard, verzamel dan informatie rond een zorgpad, tippen ze bij het HMC. Waar ligt het eigenaarschap, hoe baken je de populatie af en welk zorgtraject doorlopen deze patiënten in het ziekenhuis (het zorgpad). Bepaal bij dit zorgpad een uitkomstenset. Hierbij is het belangrijk consensus te bereiken over definities om zo de juiste data te kunnen verzamelen. Daarna kan het dashboard gebouwd worden. Houd hierbij altijd het doel van het dashboard voor ogen: is het bedoeld voor ‘samen beslissen’ of voor ‘leren en verbeteren’? Dashboards en zorgpaden zijn instrumenten (middelen) die - via co-creatie met patiënten - ontwikkeld worden en bijdragen aan hogere doelen.
Meer informatie
Lees ook