Aanleiding en doelstelling
Om sturing op patiëntwaarde en capaciteit mogelijk te maken, worden in het Maasstad Ziekenhuis management dashboards ontwikkeld voor een toenemend aantal zorgpaden. Deze worden in de praktijk gebruikt door het behandelteam rondom de aandoening.
Opzet
De management dashboards ondersteunen de Planning & Control Cyclus bij de realisatie van de strategie. De indicatoren die worden opgenomen, worden afgeleid van de prestatie-indicatoren (KPIs), opgenomen in het jaarplan van de afdeling en/of het ziekenhuis. Hieronder valt bijvoorbeeld de inzet van ziekenhuisresources, welke leiden tot kosten ten behoeve van de zorguitkomst. Dit levert de meest directe vorm van sturing op uitkomsten met inzicht in kosten op.
Dashboard
De landingspagina van de dashboards richten zich op de vier pijlers van de Quadruple Aim: uitkomsten (klinisch en patiënt-gerapporteerd), patiëntervaringen, zorgverlenerservaringen en zorgkosten (zie Figuur 7). Per pijler worden middels sub-tabbladen grafieken getoond die inzicht geven in de populatie en onderliggende waarden. Er is een selectiebar waarbij het behandelteam populatiestratificaties kan ‘bouwen’. Vanuit hier kunnen periodes met elkaar vergeleken worden om de gewenste verbeteringen op te volgen. Tevens kan het stratificeren dienen om niet gewenste praktijkvariatie op te sporen. Indien nodig kan met brondata gericht gezocht worden waar en hoe de variatie tot stand is gekomen.
De gezondheidsindicatoren worden door het behandelteam opgesteld. Deze bestaan uit klinische indicatoren zoals onverwachte SEH bezoeken, bloedwaarden en patiëntgerapporteerde uitkomsten zoals gemoedstoestand, angst en pijn.
Ervaringsindicatoren geven inzicht in de efficiëntie van het zorgproces, en bieden handvatten voor verbeteracties. Kosten worden weergegeven in de hoofd KPI: ‘gemiddelde kosten per patiënt’ en, naar gelang verbeteracties, in bijvoorbeeld ’gemiddelde kosten SEH per patiënt’ of ‘gemiddelde kosten ligduur per patiënt’.
Figuur 7. Landingspagina dashboard.

Resultaat
Het behandelteam bespreekt periodiek de voortgang op uitkomsten in relatie tot de ontwikkeling op kosten. Het zorgmanagement monitort van alle zorgpaden de gemiddelde kostenontwikkeling afgezet tegen de budgetverantwoordelijkheden. Hierdoor is er ruimte voor ethische afwegingen, zoals het ondersteunen van zorg met meer kosten dan de benchmark. Indicatoren die gerealiseerd zijn gaan in de follow-up op de achtergrond draaien, waardoor er ruimte komt voor het opnemen van nieuwe KPI verbeterindicatoren in het dashboard.
Meer weten?
Kijk onze webcast of neem contact op met Jaco van der Kooij, projectleider waardegedreven zorg Maasstad Ziekenhuis (kooijj@maasstadziekenhuis.nl).
Ben jij op zoek naar meer voorbeelden?
Lees het whitepaper: Sturen op waarde voor de patiënt.