Aanleiding en doelstelling
Dit project is geïnitieerd en beheerd door het Estonian Health Insurance Fund (EHIF). De Nordic Healthcare Group (NHG) heeft in samenwerking met twee academische en twee regionale ziekenhuizen in Estland een CVA dashboard ontwikkeld dat uitkomsten én kosten samenbrengt, en vergelijkt tussen deze ziekenhuizen. Specifiek bij CVA heerst bij veel patiënten onduidelijkheid over het gefragmenteerde zorgpad dat is ondergebracht bij verschillende zorgaanbieders. Het dashboard is ontwikkeld om een meer geïntegreerd en patiëntgericht zorgpad te bewerkstelligen, waarbij de kwaliteit van leven van patiënten verbeterd wordt.
Opzet
Het dashboard bevat de ICHOM uitkomstenset waarin zowel klinische als patiëntgerapporteerde uitkomsten zijn geïncludeerd. Uitkomsten zijn gewogen naar het relatieve belang dat betrokken zorgverleners eraan hechten, om te komen tot één waarde: de ‘outcome index’. De weging is niet gepubliceerd, maar bekend is dat patiëntgerapporteerde uitkomsten zwaarder zijn gewogen om het patiëntperspectief te benadrukken. Kostendata zijn aangeleverd door het EHIF. Zij leveren globaal inzicht in de prijs per verrichting in het zorgpad, en het zorgvolume per patiënt. Hierbij worden kosten niet gespecificeerd per zorgactiviteit zoals in ABC. Procesindicatoren zijn niet opgenomen.
Dashboard
Het dashboard biedt een overzichtsweergave waarin uitkomsten en kosten worden geïntegreerd (zie Figuur 8). Links worden diverse filters voor de data geboden, waaronder het ziekenhuis, de tijdsperiode en case-mix variabelen. Links midden wordt de ‘outcome index’ weergegeven, evenals de ‘average cost of journey’: de kosten uitgesplitst per stap in het zorgpad. Rechts boven worden beide indicatoren tegen elkaar uitgezet. De WGZ-breuk wordt bewust niet verder ingevuld, naar eigen zeggen om een te abstracte waarde, die moeilijk te interpreteren is, te voorkomen. Onderin volgt het benchmarken van de individuele dimensies van uitkomsten en kosten per ziekenhuis op het gemiddelde van alle ziekenhuizen, zodat inzichtelijk is op welke terreinen het ziekenhuis verbeteracties kan doorvoeren.
Een meer gedetailleerd beeld van uitkomsten en kosten wordt separaat weergegeven in tabbladen. Uitkomsten kunnen per dimensie worden weergegeven, en ook de absolute waarden op uitkomsten worden getoond, inclusief veranderingen over tijd. Kosten worden ook gespecificeerd per patiënt, en per stap in het zorgpad per ziekenhuis.
Figuur 8. Overzichtsweergave CVA dashboard.
Resultaat
Het dashboard wordt in een periodieke workshop met het bestuur van de vier ziekenhuizen en de EHIF besproken om tot verbeterinitiatieven te komen. Tot op heden bleken zowel op uitkomsten als kosten bepaalde ziekenhuizen beter te presteren dan anderen, wat leidde tot het bespreken van onderliggende processen om tot verbeterinitiatieven te komen.
Meer weten?
Kijk de presentatie gegeven op de ICHOM 2022 conferentie of neem contact op met Vesa Komssi, Executive Vice President NHG (vesa.komssi@nhg.fi).
Ben jij op zoek naar meer voorbeelden?
Lees het whitepaper: Sturen op waarde voor de patiënt.