De kern
Het verbeteren van de zorg staat of valt met ‘meten’ en ‘weten’. Daarom is het zo wezenlijk om het zorgpad voor een patiëntengroep met een specifieke zorgvraag te beschrijven. Zo zie je in één oogopslag alle activiteiten die binnen dat zorgpad (kunnen) plaatsvinden.
Met de kennis van zo’n zorgpad kunnen ook uitkomstensets geselecteerd of opgesteld worden die de gezondheidsstatus van de patiënt tonen, bijvoorbeeld via een dashboard. Voordeel hiervan: zorgverlener én patiënt weten nog beter wat belangrijk is, waarop kan worden gestuurd en wat hen te wachten staat. Het is het fundament voor ‘het goede gesprek’ over de behandeling tussen de patiënt en de zorgverlener in de spreekkamer. Op basis van de wensen van de patiënt - in combinatie met de te verwachten uitkomsten – beslissen patiënt en zorgverlener welke behandeling het beste aansluit en de hoogste kwaliteit van leven geeft.
‘Ik merk dat het gesprek dat ik in de spreekkamer heb met mijn zorgverlener persoonlijker is en meer diepgang heeft. Dankzij de vragenlijsten die ik voor het gesprek invul, weet mijn arts precies wat mij bezighoudt. Dingen zijn makkelijker bespreekbaar en zo wordt het ook makkelijker om samen te beslissen over de juiste behandeling voor mij.’
‘Het is eigenlijk raar dat we dat we de resultaten van onze zorg voorheen niet zo systematisch hebben gemeten. In veel andere branches is dat heel normaal om de kwaliteit te monitoren en te verbeteren. Ik dacht aanvankelijk dat het meer tijd zou gaan kosten. Maar nu we de horde eenmaal hebben genomen, merk ik dat ik samen met de patiënt sneller tot de kern kom. Deze werkwijze is echt verrijkend. Mijn werk is hierdoor leuker, beter en mooier geworden. Ik wil niet meer anders!’