Hieronder een korte schets van het doel van de bijeenkomst, de bijpassende agenda, voorbereidende opdracht en hoe aan te slutien bij de Zoom-meeting.
Doel van de bijeenkomst
Het korte-termijn doel van de werkgroep IPUs is om zorgprofessionals te helpen snel een start te maken met het bouwen van een 'IPU'. Tijdens de laatste bijeenkomsten bespraken wij twee stappen om tot een resultaat te komen:
Stap I: Archetypen IPUs opstellen
We hebben acht archetypen vastgesteld die wederzijds exclusief en gezamenlijk compleet zijn. We onderscheiden (1) multidisciplinair team, (2) multidisciplinair team + keten, (3) matrixorganisatie, (4) matrixorganisatie + keten, (5) IPU, (6) IPU + keten, (7) ZBC, (8) ZBC + keten. In de bijeenkomst van 5 juni kwamen erachter dat we redelijk in staat waren om de verschillen tussen de archetypen op basis van de kenmerken (tabel 6 van Wind et al. (2018)) te beschrijven (verbaal). Het daadwerkelijk opschrijven van de (onderscheidende) kenmerken van de acht archetypen moet nog gebeuren.
Stap II: Een tool ontwikkelen om de mate van aandoeningsgerichte organisatievorm te bepalen a.k.a. een soort toepasbaarheidstest.
In de vorige bijeenkomst probeerden we een score toe te bedelen per kenmerk per archetype op basis van tabel 6 van Wind et al. (2018). Dit bleek in de praktijk lastig. We besloten om in een kleiner comité verder na te denken over een soort tool die de gebruiker helpt om positie te bepalen 'waar sta je eigenlijk in je waardegedreven zorgtraject'? Daaruit is op 17 juni de QuickScan 2.0 uit gekomen. Wat nog moet gebeuren is toetsen van de QuickScan 2.0 door de bredere werkgroep en vertaling van de QuickScan 2.0 naar de acht archetypen.
Agenda:
De agenda is als volgt:
- Introductie & vaststellen agenda/terugkoppeling 5 juni;
- QuickScan 2.0;
- Archetypen beschrijven;
- Hoe nu verder?
- Afsluiting
Agendavoorzitter is Maarten Koomans.
Voorbereidende opdracht:
Graag vragen wij jullie om de volgende opdrachten voor te bereiden zodat wij de tijd met elkaar zo efficiënt mogelijk kunnen besteden:
- Lees de terugkoppeling van de werkgroepbijeenkomst van 5 juni (klik hier) . Dit is tevens een samenvatting van alle eerder genomen besluiten en gehouden discussies;
- Neem de QuickScan 2.0 door. Deze is in een kleiner comité ontwikkeld op basis van de QuickScan 1.0 (van Michèle) en het HOME-model (van Paul c.s.). Op basis van 7 thema's met ieder 3 vragen willen we handvatten aanreiken aan de gebruiker om positie te bepalen 'waar sta je eigenlijk in je waardegedreven zorgtraject'? Een gemiddelde score (elk item wordt gescoord mbv een Likert 5-puntsschaal) wordt op elk thema berekend en geplot in een radar/spider chart. Op deze manier kan eenvoudig visueel worden gemaakt waar nog winst te boeken is en of, bij een herhaalmeting, daadwerkelijk sprake is van 'ontwikkeling'. De gebruiker is in dit geval het team (bijvoorbeeld een borstkankerteam). Onze vraag is: in hoeverre is de QuickScan correct, compleet en bruikbaar. Daarnaast: (hoe) kunnen we een vertaling maken van de scores op thema/item naar één van de acht archetypen.
-
Bedenk een narrative over de vraag ‘hoe definieer je succes van elk van de archetypen’ en ‘wat zijn belangrijke factoren die bijdragen aan dat succes per archetype?’. Vertel het verhaal van een succes, hetzij uit het heden, maar liefst vanuit de toekomst.
-
Indien nog niet gedaan, geef via de aanmeldknoppen je beschikbaarheid door en vergeet ook niet om deze afspraak naar de eigen agenda te downloaden.
Hoe sluit ik aan bij de Zoom meeting?
U kunt op 3 manieren aansluiten:
- Via de computer https://zoom.us/j/7817625340 Door op de link te klikken opent een bestand. Zorg ervoor dat je de juiste audio-speakers en microfoon selecteert. Er kunnen beperking vanuit het ICT systeem zijn waardoor online aanhaken niet mogelijk is.
- Via de telefoon kun je de app Zoom downloaden en aanhaken door Meeting ID: 781 762 53 40 in te tikken.
- Als dat niet lukt, dan kun je telefonisch aansluiten door te bellen naar +31 20 794 0854 of +31 20 241 0288. Meeting ID: 781 762 53 40.