Participatief actieonderzoek naar design en implementatie van “metrolijnen” in de zorg
De Linnen werkgroep Evaluatie organiseert een bijeenkomst om met elkaar te leren en te ontdekken hoe via participatief onderzoek, met (eind) gebruikers, samen gecreëerd wordt waar behoefte aan is. Centraal hierin staat “de metrolijn” binnen het proces van gedeelde besluitvorming. Om implementatie te bevorderen bedenk je binnen de huidige context, de meest effectieve vorm van vernieuwing. Geen revolutie, meer evolutie, met behoud van respect van normen, waarden en gebruiken die heersen op de werkvloer. Voordat we met elkaar in discussie gaan, nemen Florence Heijsters en Ingeborg Griffioen ons mee in hun wereld van participatief actie onderzoek en design-denken.
Aan de slag met participatief actieonderzoek in de praktijk – Florence Heijsters
Co-creatie en implementatie van een digitaal patiëntpad
Florence is werkzaam als arts-onderzoeker en adviseur Strategie &
Innovatie. Vanuit deze rol is zij betrokken bij meerdere waardegedreven zorg-trajecten binnen Amsterdam UMC; zoals Gender, Schisis en de Scar Clinic. Ze slaat graag de brug tussen de organisatie van zorg en de implementatie in de praktijk. Het doel van de ontwikkeling van een digitaal patiëntpad is om de kwaliteit van zorg te verbeteren door het aanbieden van de juiste informatie op het juiste moment voor zowel de zorgverlener als de patiënt. Binnen haar onderzoek focust Florence zich op de wensen en behoeften van patiënten betreft (digitale) informatievoorziening. Daarvoor gebruikt ze een applicatie, opgebouwd als een metrolijn, om de patiënt te laten zien waar hij in het zorgproces staat, welke keuzes volgen en welke informatie daarbij hoort. Op deze manier wordt informatie gedoseerd aangeboden. Deze ontwikkeling gebeurt iteratief, waarbij eindgebruikers en hun wensen en behoeften centraal staan. Ze organiseerde interviews en focusgroepen, ging aan de slag met uitkomstensets en ontwierp een innovatief patiëntpad. Tot slot moet het team gaan werken met de hele nieuwe manier van werken. Ze vertelt ons er graag over en gaat graag met ons in discussie over de implementatie vraagstukken die volgen om het digitale patiëntpad te laten landen in de praktijk. Lees ook meer in Qruxx.
Het pad van een naaste met een designer bril - Ingeborg Griffioen
Ingeborg is innovatiemanager en eigenaar van Panton in Deventer, designstudio voor de zorg. Als naaste ervaarde ze dat gedeelde besluitvorming in de praktijk erg lastig is. Ze wil zich daarom zich graag inzetten om dit ‘probleem’ – via een designers blik in haar promotieonderzoek aan te vliegen. Ze ontwikkelt MetroMapping, een designmethode, om zorgpaden te (her)ontwerpen zodat ze samen beslissen in de oncologie beter ondersteunen. Het brengt de complexiteit van een medisch zorgpad letterlijk in kaart en laat zien hoe samen beslissen wordt beïnvloed door het samenspel van een overzichtelijk zorgpad, de informatie, de samenwerking tussen de betrokkenen en de omgeving waarin de zorg plaatsvindt. Metro Mapping wordt momenteel getest in drie academische ziekenhuizen. Het is gebaseerd op de Medische Metrolijn, een visualisatiemethode, ontwikkeld door Panton, die al sinds 2011 wordt ingezet in diverse ziekenhuizen om de patiëntveiligheid te vergroten en nu ook wordt ingezet voor samen beslissen en patiëntparticipatie. Middels een webbased kit wordt het binnenkort vrij toegankelijk voor alle ziekenhuizen om zorgpaden in deze methodiek te (her)ontwerpen. Lees ook meer in Qruxx.
Aanmelden
De bijeenkomst staat open voor alle geïnteresseerden. Aanmelden kan door een mail te sturen naar linnean@zinl.nl vóór maandag 1 maart.
We kijken ernaar uit u te ontmoeten en met elkaar te leren om de evaluatie van waardegedreven zorg in Nederland vooruit te helpen.
Martine de Bruijne (Amsterdam UMC) en Philip van der Wees (IQ Healthcare/ RadboudMC)