Submenu

Inspirerend werkbezoek bij Amgen Nederland: Hoe AvL en Santeon vorm geven aan waardegedreven zorg

07-10-2019

Tijdens het tweede werkbezoek van het inspiratienetwerk van het Linnean-initiatief eind september bij Amgen in Breda, stond vertrouwen als basis voor duurzaam succes bij waardegedreven zorg centraal.

Deelnemers kregen tijdens een van de twee workshops een inkijkje hoe bij Santeon, samenwerkingsverband van zeven topklinische opleidingsziekenhuizen, het succesvol uitwisselen van VHBC-resultaten staat of valt met vertrouwen. Tijdens de plenaire bijeenkomst vertelden Martijn van Schaik en Niels Kok van het Nederlands Kanker Instituut/Antoni van Leeuwenhoek over de ontwikkeling en implementatie van een uitkomstenset en kostendragermodel voor oncologische aandoeningen.

Uitkomstenset en kostendragermodel

Zo’n 50 zorgprofessionals waren aanwezig bij het werkbezoek van het inspiratienetwerk van het Linnean-initiatief bij biotech-concern Amgen in Breda. In het plenaire deel kregen zij een presentatie van programmamanager Zorgpaden Martijn van Schaik en oncologisch chirurg Niels Kok van het Nederlands Kanker Instituut/Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis (AvL). Zij vertelden over hun ervaringen met waardegedreven zorg, met name over de ontwikkeling en implementatie van een uitkomstenset en kostendragermodel voor oncologische aandoeningen. In dit samenwerkingsproject tussen AvL en Amgen wordt gewerkt aan het meetbaar maken van de waarde van een behandeling. Programmamanager Van Schaik: “Pas als je alle informatie bij elkaar hebt, beschik je over de ingrediënten om de waarde te bepalen.”

Werkgroepen en focusgroepen

Aan een aandachtig gehoor vertelde Van Schaik hoe er is gewerkt om 27 tumorwerkgroepen (multidisciplinaire teams) een formele positie in de ziekenhuisorganisatie te geven en er zorgpaden voor te ontwikkelen. Er is voor het hele AvL een heldere structuur afgesproken van 8 tumorwerkgroepen met daaronder focusgroepen, met bijbehorende rollen en verantwoordelijkheden. Een voorbeeld: de werkgroep urologische tumoren bestaat uit de focusgroepen blaas, nier, penis, prostaat en testis.  De uitkomstinformatie benodigd voor een zorgpad werd in het elektronisch patiëntendossier (EPD) ingebouwd.


Intensieve, veelbelovende aanpak

Bij de ontwikkeling van een zorgpad levert de focusgroep de patiëntgerichte zorg en is de tumorwerkgroep verantwoordelijk voor het onderkennen van optimalisaties. Uit de ervaring van chirurg Kok bleek hoe de inbreng van patiënten tot toevoegingen leidt waar artsen niet direct aan denken. “Overlevingskansen meten is natuurlijk belangrijk, maar voor patiënten zijn ook andere uitkomsten van belang zoals gevolgen voor hun seksualiteit, de kans op depressie of kinderloosheid.”

Programmamanager Van Schaik noemt de aanpak veelbelovend, maar ook intensief: “Deze hele transitie gaat zeker nog twee jaar duren. Een zorgpad ontwikkelen en inbouwen kost 8 à 9 maanden.”

Uitkomst-, kosten- en procesindicatoren

Tijdens de workshop van het St. Antonius-ziekenhuis, onderdeel van Santeon, liet senior-adviseur Lea Dijksman de deelnemers zien en voelen hoe de 7 Santeon-ziekenhuizen samenwerken in een ‘leerplatform’ voor VBHC. Santeon streeft ernaar in 2025 voor 20 tot 25 aandoeningen verbetercycli te hebben ingericht. De multidisciplinaire teams waarin ook patiënten zitting hebben, leveren scorekaarten met uitkomst-, kosten- en procesindicatoren op. Dijksman: “Je toont je uitkomsten eerst aan elkaar, gaat bij elkaar op bezoek en toont ze dan pas aan de buitenwereld. Dat is best spannend. Voor het delen en bespreken van uitkomsten is echt onderling vertrouwen nodig.”

Op de vraag waarom ook procesindicatoren worden meegenomen, antwoordde Dijksman: “Omdat we merkten dat patiënten zoiets als doorlooptijden heel belangrijk vinden.”

Vertrouwen opbouwen, uitdragen en herstellen

Tips en trucs om te bouwen aan een stevige vertrouwensbasis werden gedeeld in de workshop van Jan Kuipers van FranklinCovey, leerinstituut gespecialiseerd in het vergroten van de effectiviteit van mensen en organisaties. Kuipers benoemde 5 ‘golven’ van vertrouwen (van vertrouwen in jezelf tot maatschappelijk vertrouwen),4 typen (van blind vertrouwen tot wantrouwen), en 4 kernen van geloofwaardigheid (integriteit, intentie, capaciteit en resultaten).

Aan de hand hiervan discussieerden de deelnemers over de vraag hoe je vertrouwen opbouwt, uitdraagt en herstelt. Belangrijk inzicht tijdens deze workshop: de definitie van vertrouwen is voor iedereen anders en bouwen aan vertrouwen start met het bespreekbaar maken ervan.

Amgen Nederland

Het Linnean-initiatief bedankt Amgen Nederland, als lid van het Linnean-initiatief, voor het faciliteren van het werkbezoek van het inspiratienetwerk op vrijdag 27 september in Breda.  Amgen is partner van partijen in de zorg bij de ontwikkeling van meetbare en betaalbare zorg en draagt bij aan het verbeteren van uitkomsten voor patiënten. Amgen haar ambitie is om in de nabije toekomst betaald te gaan worden op uitkomsten van de behandeling.

Meld u aan voor de volgende bijeenkomst 

De volgende bijeenkomst waar u elkaar kunt ontmoeten is  donderdag  21 november in Utrecht

Presentaties

  1.  Waardegedreven zorg van theotie naar praktijk - Lea Dijksman 
  2.  Uitkomstenset en kostendragermodel - Niels Kok en Martijn van Schaik
  3.  Vertrouwen als smeerolie - Jan Kuipers van Franklin Covey

Afbeeldingen

Werkbezoek

X (voorheen Twitter)

Volg Linnean online

  

Over ons

Het Linnean Initiatief is een landelijk netwerk van koplopers en aanjagers van waardegedreven zorg. 

Lees meer

Linnean-netwerk

Ook deelnemen aan het Linnean-netwerk?
Sluit u aan bij het netwerk.

Contact

Stichting Linnean Initiatief
KvK: 75738007

Neem vooral contact met ons op voor meer informatie, tips of suggesties.

linnean@zinl.nl
Contact

 

 

Cookie-instellingen