Waardegedreven zorg

Waardegedreven zorg raakt aan veel aspecten van de zorg: de behoeften en de voorkeuren van de patiënt, het verzamelen van (uitkomst)informatie, een goed gesprek tussen zorgverlener en patiënt. Het gaat ook over de samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen één organisatie en de samenwerking met andere organisaties, zodat de patiënt behandeld wordt op de juiste plek. Bijvoorbeeld het (sneller) ontslaan van een patiënt uit het ziekenhuis en het zorgtraject te vervolgen in een revalidatiecentrum. 

Optimale zorg bieden kan per patiënt verschillen

Waardegedreven zorg is zorg die zo georganiseerd en geleverd wordt, dat hij beter aansluit bij de behoefte van de patiënt. Momenteel wordt zorg veelal geleverd volgens de richtlijnen voor de gemiddelde patiënt. Echter, elke patiënt is uniek en heeft andere waarden en behoeften. Dit betekent dat de zorg die een patiënt nodig heeft - de optimale zorg - per patiënt kan verschillen. 

Beslissingen maken op basis van verzamelde gegevens

Waardegedreven zorg faciliteert de zorgverlener in het maken van beslissingen op basis van (uitkomst)informatie. Deze informatie ondersteunt het proces van samen beslissen in de spreekkamer en het leveren van de juiste zorg op de juiste plek. Op basis van gegevens van groepen patiënten kan er continu geleerd en verbeterd worden. Dit heeft als resultaat dat zorg en behandeling voor de patiënt van morgen van nog betere kwaliteit is. 

Welke uitkomsten?

Veel kwaliteitsinformatie die op dit moment verzameld wordt, gaat over structuur-  of procesinformatie. Dit gaat dan over of het aanwezig zijn van een voorziening of over doorlooptijden. Naast uitkomstinformatie over overleving, een succesvolle zwangerschap en complicaties na een operatie willen we binnen waardegedreven zorg weten hoe het patiënten in hun dagelijks leven vergaat. Kan de patiënt na een knieoperatie weer lopen zonder pijn? Heeft de patiënt na een hartingreep geen pijn en angst meer, zodat hij zijn gebruikelijke routine weer kan oppakken?

Relatie en interactie tussen zorgverleners en patiënten creëren waarde

Naast het verzamelen van gegevens staan relatie en interactie tussen zorgverlener en patiënt binnen waardegedreven zorg centraal. Binnen die relatie en interactie wordt waarde gecreëerd. We hebben het hierbij over waarde van de volledige zorgcyclus, niet de waarde van een enkele zorgactiviteit als een operatie, een röntgenfoto of MRI-scan of laboratoriumdiagnostiek.

Over ons

Het Linnean Initiatief is een landelijk netwerk van koplopers en aanjagers van waardegedreven zorg. 

Lees meer

Linnean-netwerk

Ook deelnemen aan het Linnean-netwerk?
Sluit u aan bij het netwerk.

Contact

Stichting Linnean Initiatief
KvK: 75738007

Neem vooral contact met ons op voor meer informatie, tips of suggesties.

linnean@zinl.nl
Contact

 

 

Cookie settings