Terugkoppeling WG Dashboard 9 maart

11-03-2020
346 keer bekeken {0} reacties

Op 9 maart kwamen maar liefst 16 leden via zoom bijeen. Met elkaar bespraken we na een voorstelronde de onderwerpen: 1) hoe we elkaar verder kunnen helpen rond het thema dashboard 2) naamgeving werkgroep 3) inhoud volgend overleg 4) voorlopige voorzitter en 5) volgende bijeenkomst.

Arie Franx opende de discussie door te vragen naar ideeën hoe we als werkgroep gezamenlijk kunnen werken. Wat kunnen we voor elkaar betekenen? Kunnen we met elkaar een project definiëren en wat zou de scope van de werkgroep kunnen zijn?

1. Brainstorm

We bespraken met elkaar de uitgantpunten over welke gegevens we bedoelen, wat de doelen zijn, en dat we voort moeten bouwen op wat er al is. Daarnaast exploreerden we de mogelijke prodcuten vaneen  implementatie gids hoe je met dashboards gaat werken, kennis over visualisatie (lijnen versus staafdiagrammen), en of het niet thema niet veel breder moet zijn, namelijk over communiceren van informatie.

Belangrijk is dat we kennis delen met elkaar en ophalen welke type dasboards er zijn (n=1 versus populatie), wat de ervaringen ermee zijn en wie waar mee bezig is. 

Kunnen we met een overzicht maken over  wat er gebruikt wordt en door wie. 

Organi-satie

Patiënt/ populatie niveau

Welke gegevens

Leve-rancier

Koppeling met EPD / ZIBS

Doel?

voor/ nadelen

X

           

Y

           

Z

           

 

Belangrijk is dat we ons realiseren waar de patiënt precies behoefte aan heeft, en of dit anders is dan een dashboard voor een arts. 

Naar aanleiding van de disucussie distelleren we drie onderdelen waar de werkgroep mee aan de slag zou kunnen: 

  • Patient: welke behoefte heeft hij? Wat wil hij zien in een dashboard?
  • Dashboard: welke content? Vormgeving, Verbinding EPD (valt dit er wel/ niet onder?)? Technische kant. Wat werkt wel/ niet.
  • Implementatie: Gedragskant voor patiënt en zorgverlener: hoe zorg je ervoor dat ze met het dashboard gaan werken?

2. Naam van de werkgroep

Naam van de werkgroep moet breed blijven: moet ook het doel leren en verbeteren bevatten, waardoor we ook PDCA cyclus ondersteunen (zie notulen voor meer info). Volgend overleg stemmen over de naamgeving werkgroep.

3. Inhoud volgend overleg

We gaan de volgende keer de diepte in aan de hand van twee praktijkvoorbeelden: Erasmus en MMC. Zij geven meer informatie waar ze mee bezig zijn, maar ook de uitdagingen waar ze mee te maken hebben. Zo kunnen we meer de diepgang opzoeken rond dit thema, wat ook richting geeft aan de koers van deze werkgroep.

4. Voorlopige voorzitter

Arie zal de volgende keer voorzitter zijn.

5) volgende bijeenkomst

Vrijdag 24 april, 10:00-11:30 uur, BCN Utrecht CS. Indien dit niet mogelijk is, via zoom: https://zoom.us/j/669727642.

Lees de volledige notulen (alleen voor werkgroepleden)

Uitdagingen

Tijdens de bijeenkomst van 5 maart is de vraag gesteld wat de grootste uitdagingen zijn voor het visualiseren van gegevens. Klik hier voor de uitkomsten.

Afbeeldingen

Werkgroepen

X (voorheen Twitter)

Volg Linnean online

  

Over ons

Het Linnean Initiatief is een landelijk netwerk van koplopers en aanjagers van waardegedreven zorg. 

Lees meer

Linnean-netwerk

Ook deelnemen aan het Linnean-netwerk?
Sluit u aan bij het netwerk.

Contact

Stichting Linnean Initiatief
KvK: 75738007

Neem vooral contact met ons op voor meer informatie, tips of suggesties.

linnean@zinl.nl
Contact

 

 

Cookie-instellingen