Arie Franx opende de discussie door te vragen naar ideeën hoe we als werkgroep gezamenlijk kunnen werken. Wat kunnen we voor elkaar betekenen? Kunnen we met elkaar een project definiëren en wat zou de scope van de werkgroep kunnen zijn?
1. Brainstorm
We bespraken met elkaar de uitgantpunten over welke gegevens we bedoelen, wat de doelen zijn, en dat we voort moeten bouwen op wat er al is. Daarnaast exploreerden we de mogelijke prodcuten vaneen implementatie gids hoe je met dashboards gaat werken, kennis over visualisatie (lijnen versus staafdiagrammen), en of het niet thema niet veel breder moet zijn, namelijk over communiceren van informatie.
Belangrijk is dat we kennis delen met elkaar en ophalen welke type dasboards er zijn (n=1 versus populatie), wat de ervaringen ermee zijn en wie waar mee bezig is.
Kunnen we met een overzicht maken over wat er gebruikt wordt en door wie.
Organi-satie
|
Patiënt/ populatie niveau
|
Welke gegevens
|
Leve-rancier
|
Koppeling met EPD / ZIBS
|
Doel?
|
voor/ nadelen
|
X
|
|
|
|
|
|
|
Y
|
|
|
|
|
|
|
Z
|
|
|
|
|
|
|
Belangrijk is dat we ons realiseren waar de patiënt precies behoefte aan heeft, en of dit anders is dan een dashboard voor een arts.
Naar aanleiding van de disucussie distelleren we drie onderdelen waar de werkgroep mee aan de slag zou kunnen:
- Patient: welke behoefte heeft hij? Wat wil hij zien in een dashboard?
- Dashboard: welke content? Vormgeving, Verbinding EPD (valt dit er wel/ niet onder?)? Technische kant. Wat werkt wel/ niet.
- Implementatie: Gedragskant voor patiënt en zorgverlener: hoe zorg je ervoor dat ze met het dashboard gaan werken?
2. Naam van de werkgroep
Naam van de werkgroep moet breed blijven: moet ook het doel leren en verbeteren bevatten, waardoor we ook PDCA cyclus ondersteunen (zie notulen voor meer info). Volgend overleg stemmen over de naamgeving werkgroep.
3. Inhoud volgend overleg
We gaan de volgende keer de diepte in aan de hand van twee praktijkvoorbeelden: Erasmus en MMC. Zij geven meer informatie waar ze mee bezig zijn, maar ook de uitdagingen waar ze mee te maken hebben. Zo kunnen we meer de diepgang opzoeken rond dit thema, wat ook richting geeft aan de koers van deze werkgroep.
4. Voorlopige voorzitter
Arie zal de volgende keer voorzitter zijn.
5) volgende bijeenkomst
Vrijdag 24 april, 10:00-11:30 uur, BCN Utrecht CS. Indien dit niet mogelijk is, via zoom: https://zoom.us/j/669727642.
Lees de volledige notulen (alleen voor werkgroepleden)
Uitdagingen
Tijdens de bijeenkomst van 5 maart is de vraag gesteld wat de grootste uitdagingen zijn voor het visualiseren van gegevens. Klik hier voor de uitkomsten.