Hoe ben jij in aanraking gekomen met waardegedreven zorg?
‘De klant centraal stellen’, ‘Customer obsession’, ’De verwachtingen van de klant overtreffen'. Onder deze en vele soortgelijke uitspraken werd ik in de commerciële wereld bedolven. De klantgerichtheid straalde er al bij de onboarding van het bedrijf vanaf. De commerciële wereld zelf ligt mij niet zo, maar het klantgericht werken hield me overeind. Ik werkte altijd vanuit een service-oogpunt: was continu bezig met het verbeteren van processen, het actief inzetten van data inzetten om inzichten te verkrijgen voor het verhogen van de klanttevredenheid en het bedenken van innovatieve oplossingen om je te onderscheiden van de concurrent. Uit die werkzaamheden haalde ik plezier en energie en als je het mij vraagt, raakt de rode lijn hierin de principes van waardegedreven zorg.
Wat betekent waardegedreven zorg voor jou?
De wortels van waardegedreven zorg die daadwerkelijk gaan leiden tot verbetering van de zorg zijn mijns inziens de volgende: patiëntgericht werken, het meten van uitkomsten, continu blijven verbeteren en het centraal stellen van patiënten en hun ervaringen en belevingen meenemen in de uitkomsten van zorg. Ik heb bewust de keuze gemaakt om mij in te zetten voor de patiënt. De kwetsbare positie waarin iemand zich bevindt en zijn of haar behoefte aan hulp, daaraan wil ik mijn steentje bijdragen. Voor mij combineert waardegedreven zorg alle elementen die bijdragen aan een optimale zorgbeleving voor de patiënt. Het integrale en overkoepelende karakter van waarde toevoegen voor de patiënt spreekt mij daarin enorm aan. Ik vind de gezamenlijke inzet van alle betrokkenen bij het zorgtraject van patiënten, de samenwerking met collega’s, zowel intern als extern, bijzonder en mooi!
Wat zijn jouw persoonlijke redenen om te werken met waardegedreven zorg?
Niet alleen het patiëntgerichte aspect, ook de actieve inzet van data prikkelt mij. Uiteraard raken deze twee elkaar, maar het is extra motiverend als je terugziet dat je de zorg aantoonbaar aan het verbeteren bent. Het effect van verbetering concreet terugzien in de uitkomsten en de waardering van de patiënt is een mooie mijlpaal. Bovendien sterkt het alle betrokkenen om hiermee bezig te blijven. Tal van redenen voor mij dus, om te kiezen voor waardegedreven zorg. Allemaal komen ze op hetzelfde neer: mijn obsessie om alles rondom de patiënt optimaal in te richten en te verbeteren.
Contact
Fouad Es-Sajjade, programmamanager Waardegedreven Zorg bij Franciscus Gasthuis & Vlietland | F.Es-Sajjade@Franciscus.nl