Ze deelden ervaringen uit rond de implementatie van de kernset generieke PROMs.
Start en plant zaadjes
Hannah Hageman en Jolande van Luipen van het UMC Utrecht namen de aanwezigen mee rond hun ZonMw-project over implementatie van de kernset generieke PROMs binnen bijzondere tandheelkunde en cardiologie. Ze bouwden de PROMs in HiX in, optimaliseerde de visualisatie van het dashboard en ontwikkelde scholing zoals een e-learning, vaardigheidstraining en videoreflectie.
Geleerde lessen:
- Plant zaadjes en maak zorgprofessionals als patiënten bewust om uitkomstgericht te gaan werken;
- De aandacht voor angst en depressie is toegenomen en;
- Help startende teams via een ondersteuningstraject.
De ontwikkelde producten komen later dit jaar beschikbaar.
Inbed PROMs kennis al in opleiding
Anouk Huberts en Marein Favejee van het Erasmus MC geven aan dat
- Meer dan de helft van de ondervraagden niet eerder van PRO(Ms) had gehoord. Zorg daarom voor adequate training over PROMS in de opleiding van (toekomstige) zorgverleners. Erasmus MC neemt daarom deel aan diverse opleidingen waaronder geneeskunde, HBO- en gezondheidswetenschappen.
- Motiveer, activeer en ontlast zorgverleners als patiënten. Koppel daarom PROMs aan afspraken. Integreer systemen en zorg voor een snelle laadtijd. Patiënten denken dat ze vragenlijsten invullen voor de zorgverlener en niet voor zichzelf. Ondersteun patiënten bij het digitaal invullen van vragenlijsten. Erasmus MC heeft hiervoor een speciaal patiënt service center.
- Generieke en ziekte-specifieke PROMs gelijktijdig implementeren heeft meerwaarde. Voeg ook een open vraag toe wat de patiënt met hun zorgverlener wil bespreken en laat dit in het dashboard zien. Dit verhoogt de acceptatie van werken met PROMs.
- Een aantal tips van de aanwezigen
- Zet studenten in om rode vlaggen te signaleren uit ingevulde vragenlijsten danwel voor het nabellen om de response rate zo hoog mogelijk te krijgen.
- Gebruik stoplicht kleuren ipv blauwe of neutrale kleuren
- Patiënten willen wel inzien wat ze ingevuld hebben, maar niet de interpretatie. Hier kan verschil in zitten tussen groepen patiënten. Denk aan patiënten met een chronische aandoening (reuma, IBD, diabetes) zij willen wel dit inzicht.
- Alterneer met wanneer je welke vragenlijst uitzet. Sommige lijsten zijn vanuit kwaliteitsregistraties verplicht. Deze komen niet overeen met de kernset generieke PROMs.