De kern
Bij WGZ staan leren, verbeteren en de juiste dingen doen voorop. Een cultuur van continu leren, innoveren en verbeteren levert veel op. Het voornaamste: betere zorgverlening.
Door transparant te zijn over de resultaten en deze te delen, zijn onderlinge vergelijkingen mogelijk. Zo weten patiënten én zorgverleners letterlijk en figuurlijk waar ze staan. Delen, leren en verbeteren moet dus routine worden. Heel gewoon. Dus ga iedere dag gewoon na: "Wat heb ik vandaag gedaan? Wat kan beter?"
‘Omdat ik last had van mijn hart moest ik een ablatie ondergaan. Helaas hielp die ingreep niet waardoor ik opnieuw geopereerd moest worden. Mijn zoon zei al eerder dat ik op zoek moest gaan naar het ‘beste’ ziekenhuis en de beste zorgverlener. Dat heb ik niet gedaan omdat ik dacht dat de cardiologische zorg overal in Nederland goed is. Deze keer ben ik wel het internet opgegaan. Best gek eigenlijk dat ik dat niet eerder deed. Normaal zoek en vergelijk ik online altijd informatie over de beste auto, tv en wasmachine voor de laagste prijs. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om me ergens anders te laten opereren. Het was een stukje verder van huis, maar alles ging goed en vooralsnog heb ik geen last meer van mijn hart. Ik raad alle patiënten aan echt goed rond te kijken voor de ‘beste’ zorg en de beste artsen voor jouw kwaal. Iedereen verdient toch het beste?’
‘Om echt grote stappen te maken bij het verbeteren van de zorg zijn denk ik drie dingen nodig: betrouwbare data, inzicht en volume. Laten we daarom breed uitkomsten meten en daar samen van leren. Samen met de patiënt, samen met je teamleden en uiteindelijk ook samen met derden. Ik begrijp de terughoudendheid echt niet. Natuurlijk vonden wij het in het begin ook best eng om zo met de billen bloot te gaan. Maar terugkijkend kan ik alleen maar zeggen dat het veilig en goed voelt om te doen. We zitten op een goudmijn. Als we die ontsluiten, dan worden we daar allemaal beter van.’